Υδρογονάνθρακες: Ξεκίνησαν οι έρευνες ανάμεσα σε Κρήτη και Πελοπόννησο

Λίγα μόλις 24ωρα από τη στιγμή που το ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ξεκίνησαν από την ExxonMobil οι σεισμικές έρευνες νότια της Πελοποννήσου και δυτικά της Κρήτης για τη διερεύνηση κοιτασμάτων φυσικού αερίου.

Όπως αποκάλυψε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας: «Έχει ξεκινήσει το πλοίο. Απλώνει τα καλώδια που σέρνει με τα ακουστικά, όπου λαμβάνει επιστροφή των κυμάτων για να μπορεί να προσδιορίσει τις δομές τις γεωλογικές».

Το σεισμογραφικό σκάφος «Sanco Swift» ξεκίνησε ήδη το σκανάρισμα για τον εντοπισμό υδρογονανθράκων ­ Το 2025 η πρώτη δοκιμαστική γεώτρηση από την κοινοπραξία ­ Στις αρχές καλοκαιριού του 2023 «τρυπάνε» στα Ιωάννινα και το 2024 στο Ιόνιο

Τα ελπιδοφόρα μεγάλα κοιτάσματα φυσικού αερίου των δύο θαλάσσιων παραχωρήσεων της κοινοπραξίας ExxonMobil – Helleniq Energy (πρώην ΕΛΠΕ) στην Κρήτη ξεκίνησε να σκανάρει… από χθες το σεισμογραφικό σκάφος «Sanco Swift» μετά την έκδοση της σχετικής NAVTEX από το Πολεμικό Ναυτικό η οποία και σηματοδοτεί τη νέα φάση των ερευνών της χώρας για τον εντοπισμό και την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου των υδρογονανθράκων.

Το «Sanco Swift» ανήκει στη νορβηγική εταιρεία γεωφυσικών ερευνών PGS και σύμφωνα με την ενημέρωση που έδωσε η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΠ) θα επιχειρήσει την πρόσκτηση 11.000 χιλιομέτρων δισδιάστατων σεισμικών δεδομένων στα blocks «δυτικά της Κρήτης» και «νοτιοδυτικά της Κρήτης».

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι παραχωρησιούχοι θα αποκτήσουν τα σεισμικά δεδομένα από την PGS έναντι αμοιβής καθώς η εντολή για τις έρευνες φέρεται να δόθηκε από το ελληνικό Δημόσιο. Μετά τη λήψη των δισδιάστατων δεδομένων προς το τέλος του 2023 θα υπάρχει η πρώτη «απεικόνιση» των γεωλογικών δεδομένων των δύο blocks και το 2024 θα πραγματοποιηθούν και τρισδιάστατες έρευνες προκειμένου πια να ακτινογραφηθούν… οι πιθανοί στόχοι γεώτρησης με μεγαλύτερη ακρίβεια. Το 2025 θα γίνει η πρώτη δοκιμαστική γεώτρηση από την κοινοπραξία.

Στο Ιόνιο Πέλαγος

Νωρίτερα από τα blocks της Κρήτης έχουν ξεκινήσει οι σεισμικές έρευνες στην «παραχώρηση 2» στο Ιόνιο Πέλαγος στα όρια της υφαλοκρηπίδας με την Ιταλία. Το block έχουν μισθώσει οι εταιρείες της κοινοπραξίας Energean – Helleniq Energy. Εκεί έχει πιάσει δουλειά το σκάφος της PGS «Ramform Hyperion». Οι μισθωτές προχώρησαν απευθείας σε τρισδιάστατες έρευνες (2.000 χλμ.) καθώς έχουν επιλεχθεί οι στόχοι. Ετσι η πρώτη δοκιμαστική γεώτρηση αναμένεται το 2024.

«Τελευταία ελπίδα για την εξορυκτική βιομηχανία»

«Το κοίτασμα το οποίο πιθανολογούμε ότι υπάρχει νοτιοδυτικά της Κρήτης και της Πελοποννήσου ίσως είναι η τελευταία ελπίδα που έχει η εξορυκτική βιομηχανία για να να βρει μεγάλο κοίτασμα φυσικού αερίου στην περιοχή της ανατολικής Ευρώπης» επεσήμανε ο Κώστας Σκρέκας, στην ΕΡΤ, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι «μέχρι να τρυπήσουμε και να δούμε τι υπάρχει πραγματικά όλα είναι σε επίπεδο εκτιμήσεων».

Η σχετική NAVTEX,  προβλέπει ότι δεσμεύονται περιοχές στο Ιόνιο Πέλαγος, το Δυτικό Πέλαγος και δυτικά και ανατολικά της Κρήτης, προκειμένου το πλοίο Nanco Swift να πραγματοποιήσει ανάπτυξη εξοπλισμού και σεισμικές έρευνες.

Το χρονοδιάγραμμα

Οι σεισμικές έρευνες θα διαρκέσουν 2 χρόνια και βάσει των αποτελεσμάτων τους, η κοινοπραξία ExxonMobil και ΕΛΠΕ θα κρίνει εάν θα προχωρήσει σε ερευνητική γεώτρηση. Αν οι έρευνες κριθούν ικανοποιητικές, η ΕΔΕΥ εκτιμά ότι μέσα στο 2027 θα ξεκινήσει η παραγωγή φυσικού αερίου.

Το χρονοδιάγραμμα των ερευνών:

  • 2022- 2024: Σεισμικές έρευνες
  • 2024-2026: Διερευνητικές γεωτρήσεις
  • 2026-2027: Ανάπτυξη κοιτάσματος
  • 2027-2028: Παραγωγή Φυσικού Αερίου.
 Περιοχή 40.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων

Τα «οικόπεδα» καλύπτουν μια θαλάσσια περιοχή εμβαδού 40.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων. Και στις δύο περιοχές η πλειοψηφία των δικαιωμάτων έρευνας ανήκει στην ExxonMobil η οποία, ύστερα από την αποχώρηση της γαλλικής ΤotalEnergies, ελέγχει το 70% των δικαιωμάτων ενώ το υπόλοιπο 30% ανήκει στην Hellenic Energy (ΕΛΠΕ).Οι συμβάσεις μίσθωσης των δύο περιοχών είχαν κυρωθεί από τη Βουλή το 2019.

Σύμφωνα με πρόσφατη ενημέρωση από την Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ) η κοινοπραξία ExxonMobil – ΕΛΠΕ έχει υποβάλει ποσοτικά και ποιοτικά αναβαθμισμένο πρόγραμμα σεισμικών ερευνών με στόχο την ολοκλήρωση των ερευνών σε δύο αντί για τρία χρόνια, ώστε να υπάρχει σαφής εικόνα στα τέλη του 2023.

Οι σεισμικές έρευνες παρέχουν στις εταιρείες την πληροφορία που είναι απαραίτητη για να αποφασίσουν αν θα προχωρήσουν σε ερευνητική γεώτρηση, η οποία σε περιοχές όπως αυτές δυτικά και νοτιοδυτικά της Κρήτης είναι υψηλού κόστους λόγω του μεγάλου βάθους της θάλασσας.

Σύμφωνα με την ΕΔΕΥΕΠ «πρόκειται για την πιο υποσχόμενη περιοχή για την ύπαρξη μεγάλων κοιτασμάτων φυσικού αερίου αλλά και ταυτόχρονα για την λιγότερο ώριμη, όπου είναι επιτακτική η άμεση πρόσκτηση σεισμικών δεδομένων».

Αυστηρό πλαίσιο για το περιβάλλον

Το αυστηρό πλαίσιο για το περιβάλλον θα περιλαμβάνει, σύμφωνα με την ertnews.gr, μέτρα όπως:

  • Χρήση του πρωτοκόλλου «ήπιας εκκίνησης» για να διασφαλιστεί ότι τα θαλάσσια θηλαστικά μπορούν να απομακρυνθούν προσωρινά από την περιοχή διενέργειας των γεωφυσικών ερευνών πριν την έναρξή τους.
  • Διπλασιασμός των παρατηρητών των θαλάσσιων θηλαστικών πάνω στα ερευνητικά πλοία που διενεργούν τις γεωφυσικές έρευνες για να διασφαλιστεί η προστασία των κητωδών και άλλων ειδών θαλάσσιας ζωής εντός της ζώνης ασφαλείας.
  • Επέκταση της ακτίνας της ελάχιστης ζώνης ασφαλείας γύρω από το πλοίο που διενεργεί τις γεωφυσικές έρευνες σε περίπτωση εντοπισμού μεγάλων θαλάσσιων ζώων.
  • Περίοδος αναμονής 30 λεπτών πριν την έναρξη και παύση κάθε εξερευνητικής δραστηριότητας.
  • Παθητική ακουστική παρακολούθηση υποβρύχιων ήχων για τη μέτρηση των επιπέδων θαλάσσιου θορύβου για τον εντοπισμό θαλάσσιων θηλαστικών.
  • Εφαρμογή ζώνης αποκλεισμού 1 χιλιομέτρου γύρω από τις περιοχές «Natura» καθώς και τις ιχθυοκαλλιέργειες.
  • Παρακολούθηση με εναέρια μέσα των κητωδών κατά τη διάρκεια και μετά το πέρας των ερευνών.
  • Πλήρης συμμόρφωση με όλους τους εφαρμοστέους κανονισμούς και οδηγίες σύμφωνα με συμβάσεις MARPOL VI και ACCOBAMS και τις κατευθύνσεις του JNCC.