Τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Πελοποννήσου: Ενάντια στα ιδιωτικά Πανεπιστήμια και την υποβάθμιση της δωρεάν δημόσιας παιδείας

Ο Φοιτητικός Σύλλογος του Τμήματος Ιστορίας Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου βγαίνει μπροστά και παίρνει θέση για την επικείμενη στάση της κυβέρνησης που αφορά την ιδιωτικοποίηση των πανεπιστημίων θέτοντας μείζων θέμα για την αντισυνταγματικής παράκαμψης του άρθρου 16.

«Στο πλαίσιο αυτής της απόφασής μας απέναντι στην αυθαιρεσία και υπέρ της δημόσιας/δωρεάν παιδείας», όπως αναφέρεται εκ μέρους του συλλόγου, «πραγματοποιήσαμε πορεία και παρέμβαση με πανό, ώστε να ακουστεί η φωνή μας στην πόλη της Καλαμάτας.

Η κυβέρνηση της Ν.Δ. φέρνει μια μεταρρύθμιση κενού περιεχομένου, που απώτερος σκοπός της αποτελεί η υποβάθμιση και η κατάργηση της δωρεάν δημόσιας παιδείας, αλλά και η εξυπηρέτηση των συμφερόντων ολίγων κολεγιαρχών. Υποστηρίζει πως δε θα επηρεαστούν τα δημόσια ΑΕΙ από την ίδρυση των ιδιωτικών και πως θα αυξηθεί η χρηματοδότησή τους, παρότι σε εκατοντάδες τμήματα έχουν αποσπαστεί τα επαγγελματικά δικαιώματα και ιδρύματα, όπως το ΕΜΠ, έχουν υποστεί μείωση στον προϋπολογισμό τους της τάξης του 63%.

Όλοι και όλες γνωρίζουμε πως αυτό που θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε είναι περαιτέρω περικοπές στη Φοιτητική Μέριμνα (σίτιση, στέγαση, συγγράμματα) και το σημαντικότερο, σταδιακή προσπάθεια εισαγωγής διδάκτρων στα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών. Επιπροσθέτως, η κατεύθυνση της παύσης λειτουργίας ή της συγχώνευσης τμημάτων θα λάβει μεγαλύτερη και πιο έντονη διάσταση.

Επιχειρήματα περί αντιμετώπισης του “brain drain” αποτελούν προφάσεις και απλώς δε στέκουν, καθώς ο τρόπος για να κρατήσεις τους “λαμπρούς” φοιτητές σου είναι να ενισχύσεις τα μεταπτυχιακά προγράμματα των δημόσιων πανεπιστημίων και τις εργασιακές προοπτικές των αποφοίτων.

Επίσης, βλέψεις για διατήρηση του συναλλάγματος εντός της χώρας δε είναι απαραίτητο πως θα επιβεβαιωθούν, καθώς τα δίδακτρα των ιδιωτικών θα είναι υψηλά και έτσι πολλοί σπουδαστές θα συνεχίσουν να επιλέγουν της φθηνότερες εναλλακτικές, π.χ. των Βαλκανίων.

Η κυβέρνηση υποτίθεται πως ενδιαφέρεται για τους φοιτητές που μένουν εκτός ΑΕΙ, ενώ είχε θεσμοθετήσει την ΕΒΕ, η οποία κάθε χρόνο αφήνει μια τεράστια μερίδα νέων εκτός πανεπιστημίου. Ο στόχος της, όμως, ήταν η μεθοδική δημιουργία πελατείας για τα κολέγια και τα ιδιωτικά που ετοιμάζει. Τώρα κλιμακώνει αυτή την προσπάθεια, θέλοντας να απαξιώσει και να υποβαθμίσει πλήρως το δημόσιο δωρεάν πανεπιστήμιο, δημιουργώντας πτυχία “κουρελόχαρτα”, χωρίς κανένα αντίκρισμα. Απόρροια αυτού θα είναι συμπίεση προς τα κάτω των εργασιακών, μισθολογικών, επαγγελματικών δικαιωμάτων όλων μας.

Αναφορές σχετικές με την αύξηση της εξωστρέφειας και την αναβάθμιση των κρατικών ΑΕΙ, μέσω του “ανταγωνισμού” με τα ιδιωτικά, συνιστούν εγκλήματα κατά της λογικής. Τα ελληνικά ΑΕΙ συμμετέχουν σε πληθώρα ευρωπαϊκών και παγκόσμιων προγραμμάτων και ήδη έχουν να συναγωνιστούν τη διεθνή ακαδημαϊκή κοινότητα. Αδιάψευστο παράδειγμα αποτελεί η μη αναβάθμιση των δημόσιων νοσοκομείων και των σχολείων, από τη συνύπαρξή τους με τα ιδιωτικά.

Η χρηματοδότηση και οι προσλήψεις είναι αυτό που χρειάζονται τα δημόσια ΑΕΙ της χώρας μας!

Για εμάς η παιδεία δεν είναι εμπόρευμα, αλλά ανθρώπινο δικαίωμα και γι’ αυτό δε θα επιτρέψουμε το μόνο κριτήριο για να σπουδάσει κανείς να γίνει το “τι έχει στο πορτοφόλι του”. Αυτό που έχουμε ανάγκη είναι ένα αποκλειστικά δημόσιο, δωρεάν και ποιοτικό πανεπιστήμιο, με επαρκή χρηματοδότηση, πτυχία με αξία για εργασία με δικαιώματα και όχι ένα πανεπιστήμιο πανάκριβο, υποβαθμισμένο, που λειτουργεί ως επιχείρηση και κάνει παζάρι πτυχίων. Μέσα από τον αγώνα και τις κινητοποιήσεις μας δε θα επιτρέψουμε στην κυβέρνηση να περάσει το νομοσχέδιο “ταφόπλακα” της δημόσιας δωρεάν παιδείας. Θα υπερασπιστούμε τις ζωές μας, τα ιδανικά μας και την κοινωνία που επιθυμούμε!

Διεκδικούμε:

∙ Να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο!

∙ Όχι στα ιδιωτικά πανεπιστήμια- Όχι στην παράκαμψη του Αρ. 16 ∙ Αποκλειστικά δημόσιες και δωρεάν σπουδές

∙ Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για τα πανεπιστήμια και τις ανάγκες μας!».