Σε ψηφιακή μορφή η ταυτότητα και το δίπλωμα οδήγησης – Δείτε πώς θα είναι

Η εποχή που ψάχναμε στα πορτοφόλια την αστυνομική ταυτότητα και το δίπλωμα οδήγησης γίνεται παρελθόν από σήμερα, Τετάρτη, καθώς μέσα από τη νέα εφαρμογή και με ένα κλικ, τα ψηφιακά αντίγραφα των δύο αυτών εγγράφων θα βρίσκονται πλέον στο κινητό μας τηλέφωνο.

Η ταυτότητα και η άδεια οδήγησης θα είναι έτσι πλέον στο κινητό μας: Ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης 

ψηφιακη ταυτοτητα - διπλωμα

παρουσιάζει σήμερα το απόγευμα την εφαρμογή για τα νέα ψηφιακά αντίγραφα του Δελτίου Ταυτότητας και του Διπλώματος Οδήγησης, με τους Υπουργούς Προστασίας του Πολίτη Τάκη Θεοδωρικάκο και Υποδομών & Μεταφορών Κώστα Καραμανλή.

Πρόκειται για το ψηφιακό πορτοφόλι (wallet app) το οποίο θα δίνει την δυνατότητα στους Έλληνες πολίτες να έχουν σε ψηφιακή μορφή την ταυτότητα και το δίπλωμα οδήγησής τους.

Θα είναι στα πρότυπα του CovidFree gr Wallet και θα είναι διαθέσιμο ως εφαρμογή (app) την οποία οι πολίτες θα μπορούν να κατεβάζουν από το Google Play και το App Store.

Αφού συνδεθούν στο app, χρησιμοποιώντας τους κωδικούς του Τaxisnet, όπως και στο gov.gr, θα μπορούν να “κατεβάζουν” μέσα στην εφαρμογή την ψηφιακή μορφή της αστυνομικής τους ταυτότητας και του διπλώματος οδήγησης τους. Πρόκειται για την ίδια διαδικασία που είχε χρησιμοποιηθεί στο τέλος του 2021 για να το πιστοποιητικό ταυτοπροσωπίας που χρησιμοποιήθηκε στα πιστοποιητικά εμβολιασμού για τον COVID-19.

Ποια στοιχεία θα αποθηκεύονται σε ψηφιακή μορφή

Τα δύο έγγραφα θα μπορούν να αποθηκευτούν μέσα στο ψηφιακό πορτοφόλι, εκεί που ήταν και το πιστοποητικό εμβολιασμού, και άμεσα θα τεθούν σε ισχύ.

Τα στοιχεία που θα αποθηκεύονται σε ψηφιακή μορφή για τις ταυτότητες είναι:
  • Ο αριθμός ταυτότητας,
  • Το ονοματεπώνυμο με ελληνικούς και λατινικούς χαρακτήρες,
  • Το πατρώνυμο με ελληνικούς και λατινικούς χαρακτήρες,
  • Το μητρώνυμο με ελληνικούς χαρακτήρες,
  • Η ημερομηνία γέννησης,
  • Ο τόπος γέννησης,
  • Η ημερομηνία και αρχή έκδοσης της ταυτότητας και
  • Η φωτογραφία του κατόχου
Για το δίπλωμα οδήγησης:
  • Ο αριθμός άδειας οδήγησης,
  • Το ονοματεπώνυμο με ελληνικούς και λατινικούς χαρακτήρες,
  • Η ημερομηνία γέννησης,
  • Ο τόπος γέννησης,
  • Η ημερομηνία και αρχή έκδοσης άδειας οδήγησης,
  • Η ημερομηνία λήξης ισχύος άδειας οδήγησης,
  • Ο αριθμός φορολογικού μητρώου (Α.Φ.Μ.),
  • Ο κωδικός κατηγορίας οχήματος,
  • Η ημερομηνία έκδοσης κατηγορίας οχήματος,
  • Η ημερομηνία λήξης ισχύος κατηγορίας οχήματος και
  • Η φωτογραφία του κατόχου.
Κώστας Καραμανλής: Συντελείται ψηφιακή επανάσταση

Όλοι αντιλαμβανόμαστε την ψηφιακή επανάσταση που συντελείται, δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, μιλώντας στον ΣΚΑΪ και στην εκπομπή “Σήμερα”, αναφορικά με τα ψηφιακά αντίγραφα ταυτότητας και διπλώματος οδήγησης που παρουσιάζονται σήμερα το απόγευμα παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.

ψηφιακη ταυτοτητα - διπλωμα

Ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών έχει υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης από το 2019, όταν τέθηκε σε ισχύ ο ένας πομποδέκτης για όλους αυτοκινητοδρόμους.

“Αυτό που κάναμε το 2019 έπρεπε να έχει γίνει από 2014” σημείωσε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι μέσα στα επόμενα χρόνια “θα είμαστε έτοιμοι να χρεωνόμαστε ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύουμε”.

Αναφερόμενος στην σημερινή παρουσίαση, είπε ότι σήμερα κάνουμε άλλη μια επανάσταση μαζί με τον Κυριάκο Πιερρακάκη, που έχει κάνει πάρα πολύ καλή δουλειά”.

Εξήγησε ότι με το car wallet οι οδηγοί δεν θα χρειάζεται να έχουν μαζί τους το δίπλωμα και την ταυτότητα. “Θα μπορούμε να έχουμε την επιλογή να τα επιδεικνύουμε από το κινητό μας” είπε και συνέχισε:

“Η καινοτομία αυτή βελτιώνει αφενός την καθημερινότητα των πολιτών και μειώνει την ταλαιπωρία ενώ ταυτόχρονα αντιμετωπίζει προβλήματα διαφάνειας”.

Η εφαρμογή, που θα είναι σταδιακά διαθέσιμη ανάλογα με τον λήγοντα του ΑΦΜ, θα δημιουργεί, θα αποθηκεύει και θα ελέγχει τη γνησιότητα των ψηφιακών αντιγράφων της αστυνομικής ταυτότητας και του διπλώματος οδήγησης.

Εγκατάσταση εφαρμογής και αυθεντικοποίηση πολιτών

Το Gov.gr Wallet είναι ήδη διαθέσιμο στα app stores των λογισμικών iOS και Android και η χρήση του θα είναι δυνατή τμηματικά σύμφωνα με το τελευταίο ψηφίο στον ΑΦΜ του πολίτη.

Εναλλακτικά, οι πολίτες μπορούν να κατεβάσουν την εφαρμογή μέσω της σελίδας wallet.gov.gr. Για την ασφαλή πρόσβαση στην εφαρμογή, η ταυτοποίηση του πολίτη γίνεται σε πρώτο επίπεδο με τους κωδικούς στο Taxisnet και κατόπιν με την καταχώρηση κωδικού μιας χρήσης (OTP – One Time Password), ο οποίος αποστέλλεται σε αριθμό κινητού τηλεφώνου που ανήκει επιβεβαιωμένα στον πολίτη. Για τον σκοπό αυτό ο πολίτης θα πρέπει πριν εισέλθει στην εφαρμογή:

-είτε να έχει καταχωρίσει τον αριθμό του κινητού του τηλεφώνου στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ) μέσω του notify.gov.gr,

Πώς θα κατεβάσετε ταυτότητα και δίπλωμα στο Gov.gr Wallet - Όλη η διαδικασία

-είτε να έχει βεβαιώσει ψηφιακά την υπογραφή του μέσω του gov.gr (Υπεύθυνη Δήλωση, Εξουσιοδότηση, Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου, Ιδιωτικό Συμφωνητικό).

Αφού αυθεντικοποιηθεί, ο πολίτης καλείται να δώσει άδεια για να λαμβάνει ειδοποιήσεις από την εφαρμογή, οι οποίες είναι απαραίτητες για την λειτουργία της, λόγω του μηχανισμού συγκατάθεσης σε περίπτωση επαλήθευσης ενός ψηφιακού εγγράφου.

Δημιουργία και αποθήκευση αντιγράφων

Αφού εισέλθει στο περιβάλλον της εφαρμογής, ο πολίτης μπορεί με ελάχιστα κλικ να δημιουργήσει και να αποθηκεύσει το ψηφιακό αντίγραφο της αστυνομικής του ταυτότητας ή/και του διπλώματος οδήγησης του.

  • Αρχικά επιλέγει ποιο έγγραφο θέλει να εκδώσει και κατόπιν λαμβάνει με SMS έναν κωδικό μιας χρήσης (OTP – One Time Password) τον οποίο και εισάγει στην εφαρμογή.
  • Αμέσως μετά, το έγγραφο δημιουργείται και αποθηκεύεται στην εφαρμογή και στο wallet του κινητού τηλεφώνου.
  • Η ίδια διαδικασία επαναλαμβάνεται εκ νέου για κάθε νέα έκδοση αντιγράφου.
Στοιχεία ψηφιακών αντιγράφων και επαλήθευση γνησιότητας

Τα ψηφιακά αντίγραφα του Gov.gr Wallet περιλαμβάνουν όλα τα στοιχεία που περιέχονται στις αστυνομικές ταυτότητες και τα διπλώματα οδήγησης αντίστοιχα. Ενσωματώνουν, επιπλέον, έναν κωδικό QR και έναν μοναδικό κωδικό εγγράφου, μέσω του οποίου πραγματοποιείται η επαλήθευση γνησιότητάς τους.

Ειδικά, αναφορικά με το ψηφιακό αντίγραφο του διπλώματος οδήγησης, η φωτογραφία που θα εμφανίζεται αντλείται από το Μητρώο Δελτίων Αστυνομικών Ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας, συνεπώς θα είναι ίδια με της αστυνομικής ταυτότητας και όχι κατ’ ανάγκη ίδια με εκείνη του διπλώματος οδήγησης.

Η επαλήθευση γνησιότητας κάθε ψηφιακού αντιγράφου γίνεται με τον κωδικό QR του. Μόλις κάποιος σκανάρει τον κωδικό QR ενός πολίτη μέσω της ίδιας εφαρμογής Gov.gr Wallet, ο τελευταίος λαμβάνει ειδοποίηση από την εφαρμογή, προκειμένου να δώσει έγκριση στον ελεγκτή προκειμένου να επαληθεύσει τα στοιχεία του. Αφού ο πολίτης εγκρίνει τον έλεγχο, στην οθόνη της εφαρμογής εμφανίζεται ένας εξαψήφιος κωδικός τον οποίο πρέπει να υπαγορεύσει ή να επιδείξει στον ελεγκτή και εκείνος με τη σειρά του να τον καταχωρίσει στη δική του συσκευή. Αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία, τότε και μόνο τότε τα στοιχεία του ψηφιακού αντιγράφου εμφανίζονται για μία και μόνο φορά στη συσκευή του ελεγκτή, χωρίς τη δυνατότητα αποθήκευσης.

Η δυνατότητα γρήγορης επαλήθευσης

Ο πολίτης έχει τη δυνατότητα να επιλέγει όποτε το επιθυμεί τη λειτουργία γρήγορης επαλήθευσης (quick scan). Μέσω της συγκεκριμένης λειτουργίας, ο πολίτης δίνει ουσιαστικά “προέγκριση” για τον επόμενο και μόνο έλεγχο, εφόσον αυτός πραγματοποιηθεί αποκλειστικά εντός των επόμενων πέντε λεπτών.

Επιδεικνύοντας τον quick scan κωδικό QR ο έλεγχος πραγματοποιείται ταχύτερα, καθώς ο ελεγκτής αποκτά απευθείας πρόσβαση στα στοιχεία του πολίτη. Με τον τρόπο αυτό, ο πολίτης μπορεί να εξυπηρετηθεί αμεσότερα, ιδίως σε περιπτώσεις που παρατηρείται συνωστισμός ή που απαιτείται ταχύτητα, όπως π.χ. είσοδος σε συναυλίες, αεροπλάνα κ.α.

Η δυνατότητα υπογραφής εγγράφων στο docs.gov.gr

Τέλος, μέσω του Gov.gr Wallet ο πολίτης μπορεί να υπογράφει ταχύτερα και ασφαλέστερα έγγραφα μέσω του docs.gov.gr. Συγκεκριμένα, εφόσον ο πολίτης έχει εγκαταστήσει στο κινητό του τηλέφωνο την εφαρμογή και έχει αποθηκεύσει την αστυνομική του ταυτότητα, θα μπορεί να επιλέξει και να εγκρίνει την έκδοση ενός ψηφιακού εγγράφου μέσω της εφαρμογής αντί να λάβει με SMS έναν κωδικό μιας χρήσης (OTP – One Time Password).

Απώλεια ή αντικατάσταση έγχαρτων πιστοποιητικών και απώλεια συσκευής

Εάν ο πολίτης δηλώσει την απώλεια της αστυνομικής του ταυτότητας είτε αυτοπροσώπως σε ένα Αστυνομικό Τμήμα είτε μέσω του gov.gr, τότε αυτόματα και άμεσα οποιοδήποτε ψηφιακό αντίγραφο έχει εκδοθεί ακυρώνεται. Το ίδιο ισχύει και εάν ο πολίτης δηλώσει την απώλεια του διπλώματος οδήγησης σε ένα Αστυνομικό Τμήμα, σε ένα ΚΕΠ ή στη Διεύθυνση Μεταφορών της αρμόδιας Περιφέρειας.

Σε περιπτώσεις που εκδίδεται νέα αστυνομική ταυτότητα ή νέο δίπλωμα οδήγησης για άλλον λόγο πέραν της απώλειας, τότε τα ψηφιακά αντίγραφα των παλαιότερων έγχαρτων πιστοποιητικών ακυρώνονται αυτόματα και πρέπει να εκδοθούν ψηφιακά αντίγραφα των νέων πιστοποιητικών, ακολουθώντας την ίδια διαδικασία για την αρχική τους έκδοση.

Σε περίπτωση απώλειας της συσκευής όπου είναι αποθηκευμένα τα ψηφιακά αντίγραφα, ο πολίτης μπορεί να ανακαλέσει την ισχύ των αποθηκευμένων ψηφιακών αντιγράφων μέσω της σχετικής υπηρεσίας στο gov.gr. Η ανάκληση των φυσικών αντιγράφων δεν ακυρώνει τα αντίστοιχα έγχαρτα πιστοποιητικά.

Απαραίτητες διευκρινίσεις

Η έκδοση ψηφιακών αντιγράφων επιτρέπεται μόνο εφόσον ο πολίτης κατέχει νόμιμα το αντίστοιχο έγχαρτο πιστοποιητικό. Ως εκ τούτου, σε περιπτώσεις προσωρινής ή οριστικής ανάκλησης ή κράτησης της αστυνομικής ταυτότητας ή/και του διπλώματος οδήγησης, τα μητρώα που διαλειτουργούν στην εφαρμογή ενημερώνονται αυτόματα, ώστε ο πολίτης να μην εκδίδει, αποθηκεύει ή χρησιμοποιεί τα αντίστοιχα ψηφιακά αντίγραφα.

ψηφιακο πορτοφόλι 2

Προϋπόθεση για τη χρήση του Gov.gr Wallet είναι η εγκατάσταση της εκάστοτε τελευταίας έκδοσης της εφαρμογής.

Επιπλέον, κάθε πολίτης μπορεί να αποθηκεύει τα ψηφιακά αντίγραφα μόνο σε μία συσκευή. Σε περίπτωση που προβεί σε έκδοση και αποθήκευση ψηφιακού αντιγράφου σε δεύτερη συσκευή, τότε τα προηγούμενα ψηφιακά αντίγραφα ανακαλούνται αυτόματα.

Τα ψηφιακά αντίγραφα έχουν εντός της ελληνικής επικράτειας ακριβώς την ίδια ισχύ με τα αντίστοιχα έγχαρτα πιστοποιητικά. Συνεπώς, από σήμερα οι πολίτες μπορούν να τα επιδεικνύουν αντί για την αστυνομική ταυτότητα ή το δίπλωμα οδήγησης. Κατ’ εξαίρεση, αναφορικά με τις συναλλαγές πολιτών με πιστωτικά ιδρύματα, με χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και με παρόχους υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, τα ψηφιακά αντίγραφα θα ξεκινήσουν να έχουν ισχύ από την 1η Οκτωβρίου 2022.

Το ψηφιακό αντίγραφο ταυτότητας δεν συνιστά ταξιδιωτικό έγγραφο. Ως εκ τούτου, μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο σε πτήσεις εσωτερικού, αλλά όχι σε διεθνείς πτήσεις ή σε μετακινήσεις εντός της ζώνης Σένγκεν.

Συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις βρίσκονται στην εφαρμογή και στο wallet.gov.gr. Επιπλέον, οι πολίτες μπορούν να υποβάλουν αιτήματα εξυπηρέτησης και υποστήριξης στο wallet.gov.gr/support.

Επόμενες προσθήκες στην εφαρμογή

Στο μέλλον πρόκειται να προστεθούν στην εφαρμογή περισσότερα έγγραφα, όπως τα στοιχεία της άδειας κυκλοφορίας, τα στοιχεία για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας, το αποτέλεσμα του Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ) και η ημερομηνία του επόμενου ελέγχου, τα στοιχεία ασφάλισης κλπ. Περαιτέρω, μελλοντικά θα είναι δυνατή και η αυθεντικοποίηση στο gov.gr μέσω του Gov.gr Wallet.