Δήμος Καλαμάτας: Προμήθεια 30 κάδων για τη διαχείριση χρησιμοποιημένων οικιακών λιπών και ελαίων -Τα σημεία που μπαίνουν

Υλοποίηση συμφωνητικού συνεργασίας του Δήμου Καλαμάτας με την εταιρεία FARGECO HELLAS Α.Ε για τη διαχείριση χρησιμοποιημένων οικιακών βρώσιμων λιπών και ελαίων στο πλαίσιο της πρόληψης δημιουργίας αποβλήτων.
Τα απόβλητα βρώσιμα λίπη και έλαια (UCO, UsedCookingOil) με βάση την απόφαση ΕΚ/2014/955 με κωδικό ΕΚΑ (Ευρωπαϊκός Κατάλογος Αποβλήτων) 20 01 25 αποτελούν ένα σημαντικό ποσοστό των αστικών απορριμμάτων. Βάσει του εθνικού και περιφερειακού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων, αλλά και βάσει της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας (άρθρο 47 Ν. 4819/2021) σχετικά με τη διαχείριση των βιοαποβλήτων, είναι υποχρεωτική η χωριστή συλλογή και διαχείριση των βρωσίμων λιπών και ελαίων.

Ο ∆ήµος Καλαμάτας στο πλαίσιο των περιβαλλοντικών του δραστηριοτήτων δρομολογεί την υλοποίηση προγράμματος ανακύκλωσης οικιακών βρώσιμων λιπών και ελαίων. Η απόρριψη χρησιμοποιημένων οικιακών ελαίων στις αποχετεύσεις, λόγω των φυσικοχημικών τους χαρακτηριστικών, δημιουργεί προβλήματα όπως τη ρύπανση του υδροφόρου ορίζοντα και τη φραγή των αποχετευτικών συστημάτων.


Επίσης δημιουργεί δυσοσμία στους  υπονόμους και τα έλαια που καταλήγουν στη θάλασσα  προκαλούν επιπλέον ρύπανση. Στόχος του προγράμματος είναι αφενός η ενίσχυση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης της μαθητικής κοινότητας του δήμου µας αλλά και η παραγωγή και ανάπτυξη της περιβαλλοντικής συνείδησης της κοινωνίας µας η οποία επιπλέον θα κερδίζει από την ενεργειακή αξιοποίηση των αποβλήτων της.

Η συνεργασία συλλογής και ενεργειακής αξιοποίησης των τηγανελαίων θα αποφέρει ανταποδοτικό όφελος για τον ∆ήµο µας δίχως δικές του δαπάνες. Στο πλαίσιο της εφαρμογής του προγράμματος αυτού η αδειοδοτηµένη εταιρεία ανακύκλωσης που θα συνεργαστεί µε το ∆ήµο, θα πρέπει να εγκαταστήσει ειδικά συστήµατα συλλογής
χρησιμοποιημένων οικιακών βρώσιμων λιπών και ελαίων σε δημοτικούς κεντρικούς χώρους τους οποίους θα υποδείξει η υπηρεσία Καθαριότητας.
Η κάλυψη των εξόδων της συλλογής, µμεταφοράς και µεταποίησης των αποβλήτων φυτικών ελαίων και ζωικών λιπών θα βαρύνει αποκλειστικά την εταιρεία η οποία θα πρέπει να προτείνει και τα πιθανά ανταποδοτικά οφέλη.

Η FARGECO HELLAS Α.Ε. εφαρμόζει ένα ολοκληρωμένο σύστημα συλλογής των βρωσίμων λιπών και ελαίων. Για τη συλλογή των χρησιμοποιημένων οικιακών βρώσιμων λιπών και ελαίων θα δημιουργηθεί ένα δίκτυο σημείων συλλογής στα οποία οι πολίτες θα απορρίπτουν τα χρησιμοποιημένα βρώσιμα έλαια κάθε τύπου (ελαιόλαδο, πυρηνέλαιο, σπορέλαιο καθώς και οποιοδήποτε άλλου τύπου λάδι ή συμπύκνωμα)

Η πρόταση της εταιρίας αφορά στην:

1) δωρεάν τοποθέτηση τριάντα (30) μεταλλικών κάδων ειδικά σχεδιασμένων για την συλλογή πλαστικών φιαλών με χρησιμοποιημένα οικιακά έλαια. Εφόσον κριθεί σκόπιμο από την υπηρεσία μπορεί το εν λόγω δίκτυο να επεκταθεί.

2) αποκομιδή από την εταιρεία με τα ειδικά οχήματα σε τακτικά χρονικά διαστήματα.

3) Τακτικός έλεγχος των κάδων για φθορές και δυνατότητα αντικατάστασής τους σε περίπτωση φθοράς. Καθαρισμός των κάδων.

4) οργάνωση εκστρατείας προβολής και ευαισθητοποίησης των δημοτών και έκδοση έντυπου ενημερωτικού υλικού με δικές της δαπάνες.

5) Η εταιρεία θα προσφέρει στον Δήμο συνολικά 1300 ευρώ/έτος που θα επιμερίζονται ως εξής: 450 ευρώ / έτος αντισταθμιστικό ποσό που αφορά χωνάκια πλήρωσης που θα διανεμηθούν στους δημότες και 850 ευρώ/ έτος αντισταθμιστικό ποσό για τη διοργάνωση ενημερωτικών εκδηλώσεων και διανομής ενημερωτικών
φυλλαδίων σχετικά με το πρόγραμμα.

6) διοργάνωση ενημέρωσης – δράσης ανακύκλωσης σε σχολεία και στις λαϊκές αγορές.
Τα χρησιμοποιημένα έλαια που θα συλλέγονται, θα οδηγούνται προς επεξεργασία για την παραγωγή βιοκαυσίμων και οι άδειες πλαστικές φιάλες θα οδηγούνται προς ανακύκλωση.

Να σημειωθεί ότι πρόκειται για αποκλειστική συνεργασία με τη συγκεκριμένη εταιρεία, με διάρκεια 5 χρόνια, ενώ μπορεί αυτή να ανανεωθεί. Επίσης, το δίκτυο κάδων  μπορεί να επεκταθεί σε περισσότερες περιοχές. Όπως επισημαίνεται ” μακροπρόθεσμα, και αν η υπηρεσία το κρίνει σκόπιμο, η εταιρεία δύναται να αναπτύξει επιπλέον κάδους, κατόπιν εγγράφου αιτήματος, σε χώρους που θα υποδείξει ο Δήμος και με αναλογική αύξηση του
ανταποδοτικού ποσού προς το Δήμο”.

Τα σημεία που προτείνονται περιγράφονται στον παρακάτω πίνακα: