Πώς θα λειτουργεί η πλατφόρμα παρακολούθησης των έργων στις περιφέρειες – Προσβάσιμη σε κάθε πολίτη

«Ο στόχος μας μέσω των περιφερειακών αναπτυξιακών σχεδίων είναι η διαμόρφωση μιας συνεκτικής, στρατηγικής, περιφερειακής, οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης ενός εθνικού παραγωγικού μοντέλου που θα εξασφαλίζει τη βιωσιμότητά του απέναντι σε τρέχουσες αλλά απέναντι και σε διαβλεπόμενες προκλήσεις και κρίσεις» ανέφερε μεταξύ άλλων ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια της συνάντησης που είχε νωρίτερα το μεσημέρι της Πέμπτης στο Μέγαρο Μαξίμου με τους 13 περιφερειάρχες της χώρας.

«Μπορούμε να επικεντρώσουμε τις πολιτικές μας σε ειδικότερα πεδία, όπως η ορεινότητα, η νησιωτικότητα, αλλά και σε συγκεκριμένους τομείς πολιτικής, όπως η απασχόληση, η πολιτική προστασία, οι επενδυτικές ευκαιρίες, η επιστροφή των νέων, η ενίσχυση των κοινωνικών πολιτικών. Αλλά η ενδυνάμωση των περιφερειών αποτελεί προϋπόθεση για τη μείωση των περιφερειακών ανισοτήτων και τη διασφάλιση της ανθεκτικότητάς τους» εξήγησε ο πρωθυπουργός.

«Θέλω να πάμε όμως και ένα βήμα παρακάτω στην κατεύθυνση της λογοδοσίας, της διαφάνειας αλλά και της ενημέρωσης κάθε πολίτη. Θα ενεργοποιήσουμε τις επόμενες εβδομάδες μια ανοιχτή, μια δημόσια πλατφόρμα που θα είναι προσβάσιμη σε κάθε πολίτη, όπου θα παρέχεται μια πολύ πιο λεπτομερής ενημέρωση για τα έργα τα οποία ολοκληρώνονται, υλοποιούνται και σχεδιάζονται σε κάθε περιφέρεια, σε κάθε περιφερειακή ενότητα, σε κάθε δήμο της χώρας» δήλωσε ακόμη

Σύμφωνα με τον κ. Μητσοτάκη η χώρα μας έχει εξασφαλίσει για τα επόμενα χρόνια από τα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία, από τα ταμεία συνοχής, από το Ταμείο Ανάκαμψης, από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης, πάνω από 80 δισεκατομμύρια ευρώ. «Αυτά κατευθύνονται σε μεγάλο βαθμό στην περιφερειακή ανάπτυξη και νομίζω ότι είναι κοινή μας πρόκληση να μπορούμε να τα διαχειριστούμε με τον πιο επωφελή τρόπο» είπε χαρακτηριστικά.

Αναλυτικά όσα έγιναν στη σύσκεψη Μητσοτάκη – περιφερειαρχών
  1. Διαμορφώθηκαν χαρτοφυλάκια έργων Περιφερειών / Υπουργείων και καθορίστηκαν κατηγορίες και άξονες έργων.
  2. Πραγματοποιήθηκε καταγραφή των έργων της Κυβέρνησης βασισμένη σε επαληθευμένα στοιχεία για την αποτίμηση του κυβερνητικού έργου, την ανάδειξη των προτεραιοτήτων και τον εντοπισμό δυσκολιών υλοποίησης έργων και δράσεων εξασφαλίζοντας την έγκαιρη παρέμβαση.
  3. Τέθηκαν οι βάσεις για την εκπόνηση ολιστικής στρατηγικής περιφερειακής ανάπτυξης και βελτίωσης των υποδομών σε επίπεδο επικρατείας.
  4. Ενισχύσαμε την αλληλεπίδραση μεταξύ κεντρικών και τοπικών πολιτικών, έργων και δράσεων για τη δημιουργία ενός συνεκτικού σχεδίου κρίσιμων έργων σε περιφερειακό επίπεδο.
  5. Προκλήσεις και στόχοι
  6. Αδύναμη σχέση των πολιτικών σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο, ώστε να εξυπηρετείται ο στόχος της περιφερειακής ανάπτυξης που θα υπηρετείται από ένα νέο πλαίσιο πολυεπίπεδης διακυβέρνησης.
  7. Μείωση των περιφερειακών ανισοτήτων στη βάση ενός σχεδίου που διέπεται από τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης.
  8. Απουσία μοναδικού σημείου διασύνδεσης και παρακολούθησης όλων των έργων που υλοποιούνται ή σχεδιάζονται σε όλη την επικράτεια ανεξαρτήτως φορέα υλοποίησης και πηγής χρηματοδότησης (κεντρική κυβέρνηση και τοπική αυτοδιοίκηση) και κατακερματισμός πληροφορίας
  9. Διαφορετικός τρόπος λειτουργίας και οργάνωσης των εμπλεκομένων (stakeholders) (Υπουργεία, Περιφέρειες, Δήμοι, διαφορετικά χρηματοδοτικά εργαλεία)

Μηχανισμός κατάρτισης και παρακολούθησης σχεδίων

Με τη συνεργασία όλων των Υπουργείων και των Περιφερειών και υπό το συντονισμό της Προεδρίας της Κυβέρνησης καταρτίζεται και επικαιροποιείται Περιφερειακό Σχέδιο Ανάπτυξης για κάθε Περιφέρεια που περιλαμβάνει ένα πλέγμα έργων και πολιτικών με συμφωνημένο χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης, προϋπολογισμούς και πηγές χρηματοδότησης.

  1. Αποτύπωση του συνόλου των έργων (ανά φορέα υλοποίησης και πηγή χρηματοδότησης) και επισήμανση κρίσιμων ζητημάτων
  2. Διασταύρωση στοιχείων έργων από διαφορετικές πηγές πληροφόρησης για την παροχή επαληθευμένων στοιχείων
  3. Σταχυολόγηση εμβληματικών έργων και συνεκτικών πολιτικών που χρήζουν στενότερης παρακολούθησης και έγκαιρης παρέμβασης.
  4. Καταγραφή προκλήσεων σε επίπεδο περιφέρειας (π.χ. δημογραφικό, μετανάστευση, φυσικοί πόροι)
  5. Σχεδιασμός ειδικότερων πολιτικών (π.χ. απασχόλησης, επενδύσεων, ορεινότητας) και συγκερασμός υφιστάμενων πολιτικών
  6. Καθορισμός σετ δεικτών για παρακολούθηση σε κάθε Περιφέρεια και benchmarking σε περιφερειακό, εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο
  7. Αξιοποίηση υφιστάμενων μελετών: Προγράμματα ΠΕΠ ΕΣΠΑ, Περιφερειακά Προγράμματα Ανάπτυξης, Τομεακά Προγράμματα Ανάπτυξης, Εθνική Στρατηγική Έξυπνης Εξειδίκευσης για μια συνολική Εθνική Στρατηγική Περιφερειακής Οικονομικής και Κοινωνικής Ανάπτυξης
Χαρτοφυλάκια έργων

Περιφέρεια Εμβληματικά έργα Σύνολο έργων (<1 εκατ. €)

Ανατολική Μακεδονία – Θράκη 49 420

Αττική 85 972
Βόρειο Αιγαίο 36 309
Δυτική Ελλάδα 50 481

Δυτική Μακεδονία 47 369
Ήπειρος 37 378
Θεσσαλία 46 631
Ιόνια νησιά 43 251
Κεντρική Μακεδονία 69 889
Κρήτη 58 507
Νότιο Αιγαίο 60 488
Πελοπόννησος 55 310
Στερεά Ελλάδα 44 556

Δείτε εδώ τα Περιφερειακά Σχέδια Οικονομικής & Κοινωνικής Ανάπτυξης

1-periferiarxes-08_02_2024-2
1-periferiarxes-08_02_2024-3
1-periferiarxes-08_02_2024-4
1-periferiarxes-08_02_2024-5
1-periferiarxes-08_02_2024-6
1-periferiarxes-08_02_2024-7
1-periferiarxes-08_02_2024-8
1-periferiarxes-08_02_2024-9
1-periferiarxes-08_02_2024-10

Πηγή: protothema.gr