Καλάθι του νοικοκυριού: Ντεμπούτο με προβλήματα – Οι ιδιωτικές ετικέτες και τα SOS στη σύγκριση τιμών

Crash test σε ζάχαρη, μακαρόνια Νο 6, κατεψυγμένο αρακά, ηλιέλαιο, νωπό κοτόπουλο, ελληνικό καφέ, φακές και τυρί φέτα

Με λίγες από τις γνωστές μάρκες, τιμές για όλα τα βαλάντια, χωρίς όμως να είναι οι χαμηλότερες και αρκετές τεχνικές αρρυθμίες έκανε πρεμιέρα το «καλάθι του νοικοκυριού».

Private Label VS επώνυμα προϊόντα

Συνολικά, την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής της πρωτοβουλίας, οι περισσότεροι από τους +800 κωδικούς προϊόντων που «μπήκαν» στα «καλάθια» των Σκλαβενίτη, ΑΒ Βασιλόπουλο, Lidl, Μy Market, Μασούτη, Γαλαξία, ΑΝΕΔΗΚ Κρητικού, Market In, SYN.KA, Bazaar, Χαλκιαδάκη, Discount Markt και του αμιγώς ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ e-fresh.gr, αφορούν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, κάτι που δεν ανταποκρίνεται στις προτιμήσεις των καταναλωτών, όπως αποτυπώνονται στα μερίδια αγοράς. Εξ ου και η «γκρίνια» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Να σημειωθεί ότι το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας κινείται μεν αυξητικά τους τελευταίους μήνες λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, φθάνοντας στο 16%, με βάση τις εταιρείες μετρήσεων, αλλά η «δύναμη» των επώνυμων brands συνεχίζει να είναι μεγάλη.

Από την άλλη, στους επώνυμους κωδικούς, οκτώ μάρκες απαντώνται συχνότερα στα «καλάθια» των αλυσίδων. Πρόκειται για τα σήματα: Παπαδοπούλου, Κατσέλης, Χρυσά Αυγά, Sani, Babylino, Septona, o.b. και Johnson.

Ουσιαστικά, η δημοσίευση των τιμών παίζει και εκπαιδευτικό ρόλο για τα νοικοκυριά, τα οποία μπορούν πλέον γρήγορα να έχουν μια εικόνα για το πόσο κοστίζουν τα βασικά είδη και να συγκρίνουν με τις αντίστοιχες τιμές άλλων προϊόντων. Αν παρατηρηθεί στροφή της ζήτησης προς τα προϊόντα του καλαθιού -κάτι που θα φανεί μέσα στις υπόλοιπες εβδομάδες- το κίνητρο και των επιχειρήσεων να συγκρατήσουν τις τιμές και των υπόλοιπων προϊόντων κοντά στα επίπεδα του “καλαθιού” θα γίνει πολύ πιο ισχυρό, γιατί πλέον θα διακυβεύονται τα μερίδια αγοράς.

Γι’ αυτό και η δημοσίευση των τιμών εκτιμάται ότι θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην συγκράτηση των τιμών. Αν μάλιστα αποφασιστεί να αναγράφονται και οι αρχικές τιμές (δηλαδή το πόσο κόστιζε το προϊόν πριν μπει στο καλάθι), η σύγκριση θα γίνει ακόμη ευκολότερη. Ιδού πως διαμορφώνεται η κατάσταση μέχρι στιγμής. Ο πίνακας που ακολουθεί αποτυπώνει τις ελάχιστες και τις μέγιστες τιμές σε καθένα από τα 51 είδη. Τα προϊόντα δεν είναι πάντοτε συγκρίσιμα καθώς υπάρχουν διαφορές στις συσκευασίες και στις ποσότητες. Όμως, δίνουν μια εικόνα για το που κυμαίνονται οι τιμές ανά προϊόν

Οι τιμές στο καλάθι του νοικοκυριού:
ΡΥΖΙ
ΚΑΛΑΘΙ
Τα λιγότερα

Με βάση τις λίστες που αναρτήθηκαν στο e-katanalotis, τη μεγαλύτερη παρουσία σε επώνυμους κωδικούς εμφανίζει το «καλάθι» της αλυσίδας My Market (όμιλος Metro), όπου από τα συνολικά 52 προϊόντα, μόνο 12 αφορούν σε private label κωδικούς.

Ακολουθεί η Χαλκιαδάκης όπου στο «καλάθι» της από τα 65 προϊόντα τα 14 είναι ιδιωτικής ετικέτας.

Ενώ στην 3η θέση όσον αφορά την αναλογία επωνύμων – PL βρίσκεται η Μασούτης, με τα 20 από 52 προϊόντα του «καλαθιού» της να είναι δικές της μάρκες. 

Μικρή παρουσία καταγράφουν τα PL και στο μεγάλο «καλάθι» της Γαλαξίας, καθώς από τα 90 προϊόντα τα 22 είναι ιδιωτικής ετικέτας.

Πάντως τα λιγότερα – έως κανένα PL – έχει το καλάθι του ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ e-Fresh, που διαθέτει 51 προϊόντα.

…και τα περισσότερα

Στον αντίποδα, η γερμανική εκπτωτική αλυσίδα Lidl διατήρησε τον αριθμό των κωδικών ακριβώς στο πλαίσιο των προβλεπόμενων, ήτοι 51 – όσες δηλαδή και οι κατηγορίες που ορίστηκαν νομοθετικά-  στους οποίους περιλαμβάνονται μονάχα 4 επώνυμες επιλογές προϊόντων.

Ισχυρή συμμετοχή έχουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και στο «καλάθι της Market In, που είναι και το μεγαλύτερο καθώς περιλαμβάνει 97 προϊόντα εκ των οποίων τα 88 PL.

Η ΑΒ Βασιλόπουλος εμφάνισε επίσης μεγάλο καλάθι με 74 είδη εκ των οποίων τα 51 είναι κωδικοί ιδιωτικής ετικέτας.

Σχετικά «μοιρασμένο» είναι το καλάθι της μεγαλύτερης αλυσίδας της αγοράς, της Σκλαβενίτης, η οποία κατέχει μερίδιο περί το 32% σε αξία. Συγκριμένα το «καλάθι» της διαθέτει 64 κωδικούς εκ των οποίων 31 προϊόντα είναι ιδιωτικής ετικέτας.

Χαμένοι στο καλάθι

Επί του πρακτέου οι καταναλωτές δυσκολεύονται να συγκρίνουν τις τωρινές τιμές με εκείνες προηγούμενων ημερών/εβδομάδων. Κι αυτό γιατί στην πλατφόρμα e-katanalotis αφενός δεν υπάρχει «αρχείο» για τους κωδικούς ιδιωτικής ετικέτας και αφετέρου δεν περιλαμβάνονται όλα τα επώνυμα brands.

Πάντως, σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης, Άδωνι Γεωργιάδη, από σήμερα θα αναγράφεται και η προηγουμένη τιμή των προϊόντων που είναι στο καλάθι για να είναι άμεση η σύγκριση.

Ο ίδιος τόνισε ότι τα προϊόντα στο «καλάθι του νοικοκυριού» ήταν φθηνότερα σε σχέση με τις 3 Οκτωβρίου που έγινε η συνάντηση στο υπουργείο Ανάπτυξης με  τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ.

Την ίδια ώρα, η σύγκριση τιμών μεταξύ των φυλλαδίων δεν είναι εφικτή, καθώς η κάθε αλυσίδα περιλαμβάνει διαφορετικούς κωδικούς. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι κάποια αλυσίδα επιλέγει να εντάξει στο καλάθι της ένα προϊόν σε συσκευασία 500 γρ. ενώ κάποια άλλη τη συσκευασία του 1 κιλού, συνεπώς η τιμή διαφέρει διότι και η ποσότητα διαφέρει.

Crash test

Συγκρίνοντας τις τιμές 8 ίδιων προϊόντων, ήτοι ζάχαρη, μακαρόνια Νο 6, κατεψυγμένο αρακά, ηλιέλαιο, νωπό κοτόπουλο, ελληνικό καφέ, φακές και τυρί φέτα, τα οποία μπορεί κάποιος/α μπορεί να τα βρει στα «καλάθια» αλυσίδων σούπερ μάρκετ με πανελλαδική κάλυψη, διαπιστώνεται ότι στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας υπάρχουν ελάχιστες διαφορές, ή καμία διαφορά, ενώ στα επώνυμα το εύρος είναι μεγάλο.

Για παράδειγμα στα PL μακαρόνια Νο6 η τιμή είναι 0,62 ευρώ σε Μασούτη, ΑΒ Βασιλόπουλο, Κρητικό και Σκλαβενίτη, ενώ στη ζάχαρη το ένα κιλό κοστίζει 1,15 ευρώ σε Μασούτη, Σκλαβενίτη και Lidl.

Στον κατεψυγμένο αρακά (ιδιωτικής ετικέτας) τη χαμηλότερη τιμή έχει ο Μασούτης (1,8 ευρώ το κιλό), με Σκλαβενίτη (1,86 ευρώ το κιλό) My Μarket (1,96 ευρώ το κιλό) και Market In (1,99 ευρώ) να ακολουθούν.

Στις φακές – και πάλι ιδιωτικής ετικέτας – οι τιμές κυμαίνονται από 1,09 ευρώ τα 500 γρ. στον Μασούτη έως 1,65 ευρώ στον Γαλαξία, ενώ στα ολόκληρα νωπά κοτόπουλα το εύρος των τιμών κινείται μεταξύ 2,99 ευρώ (Μασούτης) και 3,99 ευρώ το κιλό (Market In).

Στο PL ηλιέλαιο την υψηλότερη τιμή (3,30 ευρώ το λίτρο) έχει η αλυσίδα discounter Lidl.

Η τιμή για το τυρί φέτα κυμαίνεται από 8,49 ευρώ ανά κιλό (ΜΦΒ Τυρί Φέτα ΠΟΠ Λέσβου στο Market In) έως 14,85 ευρώ ανά κιλό (Μενεγάτος Φέτα Καλαβρύτων ΠΟΠ Βαρελίσια σε άλμη 400 γρ. στο My Market).

Τέλος, μεγάλο εύρος έχει και η τιμή στον ελληνικό καφέ. Το ίδιο προϊόν (Λουμίδη Παπαγάλος Παραδ.) στον Σκαλαβενίτη κοστίζει 12,58 το κιλό και στον Γαλαξία 20,52 ευρώ το κιλό.

Να σημειωθεί πάντως ότι οι τιμές που ανακοινώθηκαν χθες ισχύουν έως και τις 8 Νοεμβρίου, καθώς η σύνθεση του καλαθιού θα αλλάζει κάθε Τετάρτη.

Άδωνις Γεωργιάδης
Γεωργιάδης: Πολύ ενθαρρυντική η εικόνα ενώ οι τιμές σε βασικά προϊόντα είναι εξαιρετικά χαμηλές

Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, ο αναπληρωτής υπουργός Νίκος Παπαθανάσης, ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, ο διοικητής της Διϋπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) Χαράλαμπος Μελισσινός και ελεγκτές της ΔΙΜΕΑ, επισκέφτηκαν σήμερα, πρώτη μέρα εφαρμογής του μέτρου για το “καλάθι του νοικοκυριού”, καταστήματα αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην Αττική.

Ο καταναλωτής που θα επιλέξει το καλάθι του νοικοκυριού, σίγουρα θα έχει μια σημαντική ωφέλεια στην εβδομαδιαία του κατανάλωση και αυτός είναι και ο στόχος, δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, μετά τις επισκέψεις σε 9 καταστήματα αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην Αττική. Ο κ. Γεωργιάδης, μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι η πρώτη εικόνα από το καλάθι είναι πολύ ενθαρρυντική ενώ οι τιμές σε βασικά προϊόντα είναι εξαιρετικά χαμηλές.

Ο κ. Παπαθανάσης δήλωσε, μεταξύ άλλων, ότι τα σούπερ μάρκετ έχουν εναρμονιστεί με τις οδηγίες που περιλαμβάνονται στη σχετική υπουργική απόφαση. “Προχωράμε σε ένα ακόμη μέτρο στήριξης των συμπολιτών μας, για να αντιμετωπίσουμε, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, αυτό το κύμα της εξωγενούς κρίσης ακρίβειας που πλήττει και την πατρίδα μας” υπογράμμισε.

Σημειώνεται ότι η επιτυχία του μέτρου καταδεικνύει την ανάγκη το επόμενο διάστημα να δημιουργηθεί ένα υποκαλάθι για ειδικές κατηγορίες ώστε να καλυφθούν και οι ευάλωτοι πολίτες που έχουν σοβαρές παθήσεις και χρειάζονται ειδική διατροφή με συγκεκριμένα τρόφιμα. Εξάλλου, προ ημερών ο Άδωνις Γεωργιάδης είχε δηλώσει ότι “η ιδέα για το καλάθι έχει ως κεντρικό στόχο ο ευάλωτος συμπολίτης μας, του οποίο η ποιότητα της ζωής έχει τεθεί σε κρίση λόγω του πληθωρισμού, να έχει μια ασπίδα προστασίας. Αυτό είναι το κύριο μέλημά μας. Υπάρχουν όμως και άλλες πολλές κατηγορίες συμπολιτών μας, που ανήκουν στις λεγόμενες ειδικές κατηγορίες, όπως, για παράδειγμα, οι διαβητικοί, οι οποίοι δικαίως θα πουν ότι χρειάζονται και αυτοί κάτι αντίστοιχο”.

Πηγή: Ot.gr