Δυναμική συνέχεια για το “‘Εχε το νου σου στο παιδί”

Η δράση “Έχε το νου σου στο παιδί” της κοινωνικής υπηρεσίας του Δήμου Πύλου – Νέστορος έχει ήδη αρχίσει να αποδίδει τους πρώτους της καρπούς βοηθώντας να γίνει πράξη ο στόχος για μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του δήμου σε θέματα κακοποίησης ανηλίκων.

Το προσωπικό της κοινωνικής υπηρεσίας του Δήμου Πύλου – Νέστορος, προκειμένου να ευαισθητοποιήσει τους εκπαιδευτικούς συνεχίζει και φέτος τις παρουσιάσεις – ενημερώσεις που ξεκίνησε τον περασμένο Μάρτιο. Η υπεύθυνη των παρουσιάσεων Αντωνία Σκόκου, κοινωνική ανθρωπολόγος – προϊσταμένη Κοινωνικής Προστασίας Παιδείας και Πρόνοιας του δήμου, λέει στην “Ε” ότι μετά την Πύλο η πρωτοβουλία συνεχίζεται αυτό το Σάββατο στη Χώρα, ενώ θα ακολουθήσουν ενημερώσεις εκπαιδευτικών τόσο στην Κορώνη όσο και στο Χαροκοπιό. Μέχρι τώρα αυτό που προκύπτει από τις επαφές με τους εκπαιδευτικούς σχολείων του δήμου είναι μια μεγάλη αύξηση στα περιστατικά παραμέλησης, αλλά και αύξηση της έντασης φαινομένων όπως η σχολική διαρροή ως απόρροια προβληματικών γονεϊκών συμπεριφορών και ενδοοικογενειακής βίας.   

ΑΝΑΛΥΣΗ ΜΕ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ

Οι παρουσιάσεις στοχεύουν στην ευαισθητοποίηση σχετικά με το φαινόμενο της κακοποίησης ανηλίκων, την ανάδειξη των διαστάσεων της κακοποίησης και την κατάθεση πρακτικών προτάσεων για την πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου. Ετσι βασίζονται σε ιστορίες που είτε βιώνουν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί μέσα στην τάξη, είτε σε περιστατικά που έχουν απασχολήσει το πανελλήνιο. Με αυτό τον τρόπο, εξηγεί η κ. Σκόκου, αναλύονται διαφορετικά περιστατικά κακοποίησης και οι εκπαιδευτικοί συμμετέχουν ενεργά με ερωτήσεις, ώστε να μάθουν να αναγνωρίζουν τα σημάδια διαφορετικών ειδών κακοποίησης. Επίσης εκπαιδεύονται και στον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαν να αντιδράσουν συνεργαζόμενοι με άλλους φορείς και υπηρεσίες. Η ίδια λέει πως αυτό που ανησυχεί τους εκπαιδευτικούς είναι ότι διακρίνουν μια αύξηση στα παιδιά τα οποία πηγαίνουν στο σχολείο υποσιτισμένα ή βρόμικα και άλλα, κυρίως μικρότερης ηλικίας, με εμφανείς μώλωπες που υποδηλώνει σωματική κακοποίηση ή διακρίνουν στους μεγαλύτερους μαθητές συμπεριφορές που παραπέμπουν σε πιθανή σεξουαλική κακοποίηση.

Η ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΠΑΝΤΑ ΑΝΤΙΛΗΠΤΗ

Η Αντωνία Σκόκου τονίζει πως η ορθή “αποκρυπτογράφηση” της συμπεριφοράς του “παιδιού σε κίνδυνο” αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την προστασία του, καθώς η πραγματικότητα έχει δείξει ότι η κακοποίηση τις περισσότερες φορές δεν γίνεται αντιληπτή. Γι’ αυτό και θεωρεί επιτακτική την ανάγκη συνεργασίας με τους εκπαιδευτικούς, προκειμένου να δημιουργηθεί από κοινού με την κοινωνική υπηρεσία του δήμου μια ασπίδα προστασίας και ασφάλειας για κάθε παιδί. “Με αγάπη προς το παιδί και σεβασμό προς τα δικαιώματά του, η δράση σκοπεύει να ενδυναμώσει τους εκπαιδευτικούς στο έργο τους και να συμβάλει στη διαμόρφωση μιας άλλης κουλτούρας στην εκπαιδευτική πραγματικότητα” αναφέρει χαρακτηριστικά. Επίσης η ίδια διαπιστώνει πως “η συνεχής κοινωνικοοικονομική κρίση που βιώνουμε έντονα τα τελευταία χρόνια εντείνει τα προβλήματα των οικογενειών και τα φέρνει στην επιφάνεια σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια. Παρατηρούμε έτσι αύξηση των φαινομένων ενδοοικογενειακής βίας και κακοποίησης ανηλίκων”. 

ΠΩΣ ΠΡΟΕΚΥΨΕ Η ΔΡΑΣΗ “ΕΧΕ ΤΟ ΝΟΥ ΣΟΥ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ”

Η συγκεκριμένη δράση προέκυψε από την επιτακτική ανάγκη για συνεργασία της κοινωνικής υπηρεσίας με το σχολείο. Όπως εξηγεί η κ. Σκόκου συχνά κατά τη διερεύνηση μιας υπόθεσης κακοποίησης ανηλίκων (παραμέλησης, συναισθηματικής κακοποίησης κλπ.) η κοινωνική υπηρεσία του δήμου καλείται να συνεργαστεί πέρα από την οικογένεια και με το προσωπικό του σχολείου, καθώς οι εκπαιδευτικοί είναι υποψιασμένοι ή και ενήμεροι για την κατάσταση την οποία βιώνουν οι μαθητές και δίνουν σημαντικά στοιχεία στην υπηρεσία προκειμένου να αποκτήσει μια ξεκάθαρη άποψη και να ακολουθήσει την καλύτερη δυνατή λύση. Από την άλλη, υπάρχουν και περιπτώσεις όπου οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί γνωστοποιούν στην κοινωνική υπηρεσία μια προβληματική κατάσταση μαθητή τους. “Σε μια τέτοια συνεργασία, απαραίτητη προϋπόθεση είναι να δημιουργήσουμε και να καλλιεργήσουμε με τους δασκάλους έναν κοινό κώδικα επικοινωνίας, αντιληπτικής ικανότητας και καλλιέργειας της πίστης ότι έχουμε τη δύναμη και μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά σε ενδεχόμενο κίνδυνο” επισημαίνει η Αντωνία Σκόκου.

ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ

Σε ό,τι αφορά πιο αναλυτικά το περιεχόμενο της ενημέρωσης, γίνεται παρουσίαση των διαφορετικών μορφών κακοποίησης και αναλύονται τα στοιχεία εκείνα που μαρτυρούν την συμπεριφορά, τον τρόπο έκφρασης και τη γενικότερη εικόνα του μαθητή, που βρίσκεται ενδεχομένως σε κίνδυνο. Στη συνέχεια, αναλύεται το νομοθετικό πλαίσιο το οποίο ακολουθείται στην περίπτωση της κακοποίησης ανηλίκων, αλλά και προτείνονται επιπλέον δυνατότητες που παρέχονται με γνώμονα την ασφάλεια και την προστασία του παιδιού. Αναλύονται τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του θύτη και του θύματος και δίνονται εργαλεία περαιτέρω προσέγγισης των γονέων. Συζητούνται επίσης περιστατικά του κάθε σχολείου ξεχωριστά με τους εκπαιδευτικούς που συνεργάστηκε η κοινωνική υπηρεσία του Δήμου Πύλου-Νέστορος σε παρελθοντικές υποθέσεις και αναφέρονται οι τρόποι που αντιμετωπίστηκαν από κοινού τα περιστατικά αυτά. Τέλος, αξιολογούνται τα εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν (μαρτυρία παιδιού, στάση γονέων, ζωγραφική, παιχνίδι), ο χρόνος παρέμβασης και τα αποτελέσματα που υπήρξαν, ενώ παράλληλα εξετάζονται σενάρια βελτίωσης.