Ριζικές αλλαγές στα Δημοτικά Σχολεία της Μεσσηνίας φέρνει η νέα ΚΥΑ – Αντιδράσεις από εκπαιδευτικούς και τοπικές κοινωνίες

Σημαντικές ανακατατάξεις στην εκπαιδευτική δομή της Μεσσηνίας φέρνει η νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση της υπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη, για το σχολικό έτος 2025–2026, με συγχωνεύσεις και υποβιβασμούς Δημοτικών Σχολείων, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις από εκπαιδευτικούς, γονείς και εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Δείτε εδώ το ΦΕΚ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ-ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙΣ-ΥΠΟΒΙΒΑΣΜΟΙ):

Οι αλλαγές πλήττουν κυρίως σχολικές μονάδες μικρής δυναμικότητας, αντανακλώντας το διαρκώς επιδεινούμενο δημογραφικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η χώρα. Το φαινόμενο, όπως επισημαίνουν εκπαιδευτικοί φορείς, δεν περιορίζεται πλέον σε απομακρυσμένες ή ορεινές περιοχές, αλλά εντοπίζεται και σε ημιαστικές ζώνες.

Ο Δημήτρης Οικονομόπουλος, Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Πελοποννήσου, τονίζει πως γίνεται προσπάθεια διατήρησης των σχολείων με μικρό αριθμό μαθητών, ωστόσο παραδέχεται πως η υπογεννητικότητα επηρεάζει πλέον το σύνολο της περιφέρειας:
«Οπουδήποτε είναι έξω από τα αστικά κέντρα, οι αριθμοί των μαθητών μειώνονται. Όλες οι υπόλοιπες περιοχές, εκτός των μεγάλων πόλεων, φθίνουν σιγά σιγά», σημειώνει χαρακτηριστικά.

Η απόφαση έχει ήδη πυροδοτήσει κύμα αντιδράσεων από τις τοπικές κοινωνίες, οι οποίες κάνουν λόγο για υποβάθμιση της εκπαίδευσης και για πλήγμα στην κοινωνική συνοχή της υπαίθρου. Παράλληλα, εκφράζονται ανησυχίες για την επιβάρυνση των μαθητών με μακρύτερες μετακινήσεις και για την απώλεια του τοπικού χαρακτήρα της σχολικής ζωής.

Το υπουργείο Παιδείας από την πλευρά του επισημαίνει πως οι παρεμβάσεις γίνονται με βάση τα επίσημα στοιχεία φοίτησης και τις υφιστάμενες ανάγκες, χωρίς να παραγνωρίζονται οι ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής.

Πανελλαδικά:

Καταργούνται 9 Δημοτικά και 9 Νηπιαγωγεία
Συγχωνεύονται 12 Δημοτικά και 51 Νηπιαγωγεία
Μετονομάζονται λόγω συγχώνευσης των σχολείων υπαγωγής τους 5 Δημοτικά και 8 Νηπιαγωγεία
Ιδρύονται μόνο τρία Δημοτικά και ένα Νηπιαγωγείο
Υποβιβάζονται 43 Δημοτικά και 28 Νηπιαγωγεία
Προάγονται 14 Δημοτικά και 15 Νηπιαγωγεία.

Όσον αφορά στη Μεσσηνίασυγχωνεύονται από το σχολικό έτος 2025-2026 οι παρακάτω σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ως ακολούθως:

Μετονομάζονται, λόγω συγχώνευσης των σχολείων υπαγωγής τους, τα κατωτέρω τμήματα ένταξης, ως εξής:

Υποβιβάζονται από το σχολικό έτος 2025-2026 οι παρακάτω σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κατά Περιφερειακή Διεύθυνση ως ακολούθως:

Διορίζονται 2 κοινωνικοί λειτουργοί σε σχολεία του Δήμου Καλαμάτας

Επίσης, σύμφωνα με απόφαση της υπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη, οι σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Μεσσηνίας, όπου θα ασκούν καθήκοντα μέλη ΕΕΠ του κλάδου ΠΕ30 Κοινωνικών Λειτουργών για το σχολικό έτος 2025-2026, είναι δύο. Συνολικά στη χώρα διορίζονται 50 Κοινωνικοί Λειτουργοί σε Σχολεία:

Εντάσσονται στο Δίκτυο Σχολικών Βιβλιοθηκών

Τέλος, με άλλη απόφαση της Υπουργού Παιδείας, εντάσσονται στο Σύστημα Δικτύου Σχολικών Βιβλιοθηκών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης από το σχολικό έτος 2025-2026, τα παρακάτω σχολεία της Μεσσηνίας:

Δραματική η μείωση του μαθητικού δυναμικού: Μόλις  71.181 τα “πρωτάκια” φέτος από 115.000 που ήταν το 2010

Μειωμένος κατά 40% είναι ο αριθμός των αιτήσεων πανελλαδικά, μαθητών και μαθητριών, για φοίτηση στην Α’ Δημοτικού τη σχολική χρονιά 2025-2026 , σε σχέση με το 2010.

Φέτος, για το νέο σχολικό έτος 2025-26, έγιναν 71.181 αιτήσεις, ενώ αντίστοιχα το 2010 κατατέθηκαν 115.000 αιτήσεις.

Επίσης φέτος κατατέθηκαν 65.803 αιτήσεις (ολοκληρωμένες) για φοίτηση στο Νηπιαγωγείο, δηλαδή 5.378 λιγότερες από την Α’ Δημοτικού. Η υπογεννητικότητα είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει η χώρα, και αυτό αποτυπώνεται ξεκάθαρα στον αριθμό των μαθητών που κάθε χρόνο, τα τελευταία 15 χρόνια βαίνει συνεχώς μειούμενος, χωρίς να δίνονται ισχυρά κίνητρα για ενίσχυση των νέων ζευγαριών και των οικογενειών.