Προσωπικός Αριθμός: Όσα πρέπει να γνωρίζετε και τι ισχύει για τις ταυτότητες – Αναλυτικά η διαδικασία έκδοσης

Σε διϋπουργική σύσκεψη το πρωί της Δευτέρας (26/05) υπό την προεδρία του Κυριάκου Μητσοτάκη παρουσιάστηκε ο Προσωπικός Αριθμός και η ενσωμάτωσή του στα δελτία αστυνομικής ταυτότητας.

Με τη χρήση του Προσωπικού Αριθμού δίνεται στους πολίτες για πρώτη φορά η δυνατότητα να χρησιμοποιούν έναν αριθμό ταυτοποίησης για όλες τις συναλλαγές με το Δημόσιο, ο οποίος θα καλύπτει όλες τις χρήσεις των τομεακών αριθμών που χρησιμοποιούνται σήμερα, όπως ο ΑΦΜ που αφορά φορολογικές υποθέσεις, ο ΑΜΚΑ που σχετίζεται με ασφαλιστικά ζητήματα και ο αριθμός αστυνομικής ταυτότητας.

Ουσιαστικά, ο νέος Προσωπικός Αριθμός που θα αποδοθεί σε κάθε πολίτη γίνεται το “κλειδί” για να ξεκλειδώνει οποιαδήποτε συναλλαγή με το Δημόσιο. Έρχεται και συμπληρώνει τους υφιστάμενους αριθμούς οι οποίοι ήδη υπάρχουν», ανέφερε αρχικά ο πρωθυπουργός.

Ο νέος αριθμός θα είναι μοναδικός και δεν θα μεταβάλλεται κατά τη διάρκεια της ζωής του πολίτη. Με τον τρόπο αυτό θα βελτιωθεί η παροχή υπηρεσιών και παράλληλα θα αντιμετωπιστούν χρόνια κενά στη διασύνδεση κρατικών μητρώων, που είχαν ως συνέπεια την ταλαιπωρία των πολιτών και τον περιορισμό της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών του Δημοσίου.

Με τον Προσωπικό Αριθμό θα διορθωθούν επίσης λάθη τα οποία υπάρχουν στα βασικά μητρώα του κράτους (Μητρώου Πολιτών του υπουργείου Εσωτερικών, Φορολογικού Μητρώου της ΑΑΔΕ, Εθνικού Μητρώου ΑΜΚΑ-ΕΜΑΕΣ της ΗΔΙΚΑ Α.Ε., Μητρώου Δελτίων Ταυτότητας της ΕΛ.ΑΣ. και Εθνικού Μητρώου Επικοινωνίας).

Τι είναι ο Προσωπικός Αριθμός

Η έκδοση του Προσωπικού Αριθμού του Πολίτη θα αποτελεί το υποχρεωτικό στοιχείο για την επαλήθευση της ταυτότητας των φυσικών προσώπων στις συναλλαγές τους με τους φορείς του δημόσιου τομέα.

Στο εξής, κάθε πολίτης θα έχει έναν μοναδικό 12ψήφιο αριθμό, όπου τα πρώτα 9 ψηφία θα αντιστοιχούν στον ΑΦΜ του, ενώ τα υπόλοιπα 3 θα προστίθενται ως πρόθεμα, με τα δύο εξ αυτών να επιλέγονται από τον ίδιο τον πολίτη.

Εκδίδεται και χορηγείται υποχρεωτικά σε κάθε φυσικό πρόσωπο που δικαιούται ΑΦΜ ή ΑΜΚΑ.

Ο νέος αριθμός δεν αντικαθιστά τα υπάρχοντα μητρώα, αλλά λειτουργεί ως βασική ταυτότητα για κάθε συναλλαγή με το Δημόσιο.

Η διαδικασία μέσω της πλατφόρμας myInfo

Για να αποκτήσει κάποιος τον Προσωπικό Αριθμό, θα πρέπει να εισέλθει στην πλατφόρμα myInfo.gov.gr, να δει συγκεντρωμένα τα προσωπικά του στοιχεία και όλους τους υπάρχοντες αριθμούς (ΑΜΚΑ, ΑΦΜ, κ.λπ.) και να τους επιβεβαιώσει. Ο πολίτης έχει τη δυνατότητα να διορθώσει τυχόν σφάλματα – όπως λανθασμένα ονόματα ή ορθογραφικά λάθη – πριν προχωρήσει στην τελική επιβεβαίωση.

Αφού ολοκληρωθεί αυτό το στάδιο, θα του δοθεί η δυνατότητα να επιλέξει τα δύο από τα τρία πρόσθετα ψηφία που συμπληρώνουν τον ΠΑ, και έτσι θα προχωρήσει η έκδοση του αριθμού.

Επόμενο βήμα: Ενσωμάτωση του ΠΑ στη νέα ταυτότητα

Ο Προσωπικός Αριθμός θα ενσωματωθεί στη νέα ψηφιακή ταυτότητα του πολίτη, ενισχύοντας τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των υπηρεσιών. Αν και τα υπάρχοντα μητρώα (ΑΦΜ, ΑΜΚΑ κ.λπ.) δεν καταργούνται, η λειτουργία του ΠΑ είναι κομβική για τον εκσυγχρονισμό του Δημοσίου.

Αρχικά, το νέο σύστημα θα εφαρμοστεί στον δημόσιο τομέα και σταδιακά θα επεκταθεί και στον ιδιωτικό, με στόχο την εξάλειψη της ανάγκης για φυσικά έγγραφα ταυτοποίησης, όπως φωτοαντίγραφα ταυτότητας. Ο πολίτης θα μπορεί να έχει άμεση ψηφιακή πρόσβαση στον Προσωπικό του Αριθμό μέσω του Gov.gr.