Σε συνέντευξη τύπου, στο κτίριο της ΕΣΗΕΑ, παρουσιάστηκε το πόρισμα του ΟΟΔΑΣΑΑΜ για το δυστύχημα με τα τρένα στα Τέμπη στις 28-2024.
Η έκθεση 180 σελίδων παρουσιάστηκε από τον πρόεδρο του ΕΔΟΣΑΑΜ Χρήστο Παπαδημητρίου, τον κ. Κώστα Καπετανίδη, προϊστάμενο μονάδας διερευνήσεων ΕΟΔΑΣΑΑΜ καθώς και τα μέλη της Επιτροπής Διερεύνησης και στελέχη της ERA, Bart Accou, Fabrizio Carpinelli.
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου, που ξεκίνησε με ενός λεπτού σιγή στη μνήμη των θυμάτων, όπως τόνισε ο κ. Παπαδημητρίου, πρέπει να ζητηθεί μία μεγάλη συγγνώμη στους συγγενείς των νεκρών, οι οποίοι μπήκαν σε έναν μεγάλο αγώνα για να υποκαταστήσουν τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ για την αναζήτηση της αλήθειας και πρόσθεσε ότι Οργανισμός έχει στόχο να αναδείξει τη σειρά αβελτηριών, εγκληματικών λαθών και παραλείψεων, επί σειρά ετών. Επιπλέον έκανε λόγο για την ανάγκη άμεσης “ιεροποίησης” του σημείου ακριβώς μετά το δυστύχημα, έτσι ώστε να υπήρχε η δυνατότητα πρόσβασης σε πολύτιμες πληροφορίες για τη διερεύνηση.
Στο επίκεντρο της παρουσίασης, τέθηκαν τα αίτια που οδήγησαν στην τραγωδία και αφορούν τα ζητήματα ασφαλείας, τις ανθρώπινες ευθύνες, αλλά και τις διαχρονικές αδυναμίες του σιδηροδρόμου, λόγω των ελλείψεων σε πόρους σε ανθρώπινο δυναμικό αλλά και σε κονδύλια, ενώ βάση των παρατηρήσεων, όπως υπογραμμίστηκε, δεν υπήρξε ένδειξη ότι ο τεχνικός εξοπλισμός του εμπλεκόμενου τροχαίου υλικού προκάλεσε την πυρόσφαιρα, γεγονός που οδηγεί την επιτροπή σε περαιτέρω διερεύνηση σε πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού, για την ύπαρξη ή μη εύφλεκτης ουσίας.
Ο δρ. Χρήστος Θ. Παπαδημητρίου, δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω, πρόεδρος Σιδηροδρομικού Τομέα ΕΟΔΑΣΑΑΜ, πήρε πρώτος τον λόγο και ανέφερε πως το πόρισμα της επιτροπής είναι κάτι που γράφει η επιτροπή με απόλυτη ανεξαρτησία, με το συμβούλιο του οργανισμού να το υιοθετεί χωρίς να αλλάξει ούτε κόμμα.
«Ο φορέας ΕΟΔΑΣΑΑΜ έπρεπε να υπάρχει από το 2004. Ως αποτέλεσμα, όταν έγινε το δυστύχημα, γεγονός που οφείλεται σε σειρά αβελτηριών, εγκληματικών λαθών και παραλείψεων, δεν υπήρχε φορέας», είπε.
Παράλληλα, πρόσθεσε πως «το έργο της τιμωρίας των ενόχων είναι της ελληνικής Δικαιοσύνης και όχι του ΕΟΔΑΣΑΑΜ».
«Η σύμβαση 717 έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2016 και η καθυστέρηση συνεισέφερε αποφασιστικά στο δυστύχημα. Και άλλοι δύο παράγοντες συνέβαλαν: Η διαχρονική απόφαση του κράτους να εγκαταλείψει τον σιδηρόδρομο μη επενδύοντας, καθώς και τα μνημόνια που αποψίλωσαν τον ΟΣΕ. Σκοπός της διερεύνησης είναι να γίνουν οι συστάσεις ασφάλειας, πρέπει να διορθωθούν πράγματα που ακόμα λειτουργούν εσφαλμένα ώστε να μην ξανασυμβεί τέτοιο δυστύχημα», είπε επίσης ο κ. Παπαδημητρίου.
Τα μνημόνια είχαν ως αποτέλεσμα την αποψίλωση του ΟΣΕ.
Όλα αυτά συνεισέφεραν αποφασιστικά στο δυστύχημα αυτό.
Σκοπός της διερεύνησης αυτής είναι να γίνουν οι συστάσεις που πρέπει ώστε τα βήματα που έγιναν κατόπιν και ο εκσυγχρονισμός του δικτύου που ξεκίνησε με τραγική καθυστέρηση να γίνει ώστε να μην ξανασυμβεί ποτέ αυτό το τραγικό δυστύχημα.
Με την έκθεση αυτή, αν δεν πέσει στις καλένδες, θα έχουμε έναν ασφαλέστερο σιδηρόδρομο.
Η σύγκρουση των τρένων έγινε στις 23:18.
Το επιβατικό έτρεχε με 150 χλμ., το εμπορικό με 90 χλμ., η σύγκρουση ήταν σφοδρή και δημιουργήθηκε μια μεγάλη πυρόσφαιρα.
Τους ενόχους θα τους βρει η ανεξάρτητη ελληνική Δικαιοσύνη. Όλοι αυτοί που καθυστέρησαν τη σύμβαση 717 έχουν συμβάλλει αποφασιστικά στο να σκοτωθούν αυτά τα παιδιά.
Είχα συντάξει την παραίτηση μου σε περίπτωση που δεχόμουν παρεμβάσεις. Δεν την υπέβαλλα, άρα δεν υπήρξαν παρεμβάσεις.
Είναι ένα ερώτημα που δεν μπορούμε να απαντήσουμε γιατί δεν αποτελούσε το αντικείμενο της έρευνας,. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι πιστεύω ότι με το σχέδιο δράσης που ήδη έχει αρχίσει μετά τον έλεγχο του 2023 υπάρχουν εν εξελίξει δράσεις και με την εφαρμογή αυτών των πρόσθετων συστάσεων νομίζω ότι οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι θα έχουν ό,τι είναι απαραίτητο, αν εφαρμοστούν όλα αυτά, ώστε να καταστεί ένα βιώσιμο σύστημα.
Για τις επικοινωνίες το, εάν μπορεί να πει δυο λογία για επικοινωνία Hellenic και προσωπικού του γιατί είπαν δεν υπάρχει επικοινωνία.
Ζητήσαμε τις επικοινωνίες ανάμεσα στην Hellenic Train και τη διοίκηση διαχείρισης και τους μηχανοδηγούς, και ότι θα δείτε στην έκθεσή μας βασίζεται στις πληροφορίες που πήραμε από την Hellenic Train.
Σχετικά με το «άγνωστο καύσιμο» και αν προέρχεται από τις μηχανές του τρένου και αν αποκλείει το ενδεχόμενο παράνομου φορτίου.
«Η επιθεώρηση του τόπου ατυχήματος δεν έγινε με τον τρόπο που έπρεπε ώστε να μπορέσουμε να προσδιορίσουμε τον τύπο του καυσίμου που μεταφερόταν και προξένησε την πυρόσφαιρα. Αυτό μόνο που μπορούμε να πούμε είναι ότι αυτό που επίσημα μεταφερόταν δεν μπορούν να δικαιολογήσουν την πυρόσφαιρα. Στο σημείο αυτό όπως θα διαβάσετε στο ριπορτ, αναφορικά με τις αιτίες που περιέγραψε ο Acu της πυρόσφαιρας, αποφασίσαμε ομόφωνα να επιβεβαιώσουμε εγνωσμένου κύρους πανεπιστημιακό ίδρυμα τα αποτελέσματα των προσομοιώσεων.
Ο πρόεδρος της επιτροπής σημείωσε αρχικά: «Δεν είχαμε παρέμβαση στο έργο μας. Το κύρος του καθενός δεν επιδέχεται αμφισβήτηση από κανέναν».
Και ακολούθως στο ερώτημα: «Εμείς πήραμε δευτερογενές υλικό. Ήρθαμε σε επαφή με συγγενείς θυμάτων, πήγαμε επί τόπου στο Κουλούρι και κάναμε και δικές μας έρευνες. Θα έπρεπε να υπάρχει ο οργανισμός όταν έγινε το δυστύχημα».
«Ζητήσαμε τα βίντεο από τον εφέτη, αρνήθηκε να μου τα δώσει μέχρι να αυθεντικοποιηθούν, παρ’ όλα αυτά λάβαμε υπόψη μας τα τρία βίντεο που δημοσιοποιήθηκαν. Το γεγονός ότι τα βίντεο ήταν άφαντα δύο χρόνια και εμφανίστηκαν μετά, μας γεννά τις ίδιες απορίες που γεννά σε όλους».
Το πόρισμα σήμερα θα κοινοποιηθεί στον ανακριτή.
«Συγκρίνοντας τα στοιχεία είναι πολύ απίθανο τα έλαια σιλικόνης να έπαιξαν σημαντικό ρόλο στο φαινόμενο της πυρόσφαιρας και με αυτό συμφωνούν αναλύσεις ειδικών που έχουμε και είναι μέσα στο πόρισμα και θα μπορέσετε να τις διαβάσετε».
Σε νέα ερώτηση τα μέλη της επιτροπής απάντησαν για τα αίτια της πυρόσφαιρας: «Εμείς ξέρουμε ότι τα μηχανικά μέρη του τροχαίου υλικού και των σιλικονών ήταν πολύ δύσκολο να δημιουργήσουν την πυρόσφαιρα».
«Σχετικά με τα χαμένα στοιχεία μετά το ατύχημα, φθάσαμε στο συμπέρασμα ότι αυτό που συνέβη εκεί, ήταν λόγω έλλειψη γνώσης και προετοιμασίας των διαφορετικών υπηρεσιών για ένα τέτοιο γεγονός. Οι άνθρωποι έκαναν το καλύτερο που μπορούσαν αλλά δεν ήταν προετοιμασμένοι για ένα τόσο μεγάλο ατύχημα».
Ερωτώμενη η επιτροπή για περαιτέρω διευκρινίσεις ανέφερε: «Δεν είναι στο πεδίο εφαρμογής αυτής της έρευνας. Υπάρχουν επίπεδα ελέγχου προετοιμασίας. Η διαχείριση δεν ήταν σωστή, κυρίως από την άγνοια των αρμόδιων οργανισμών και φορέων και την κακή προετοιμασία για να ανταποκριθούν σε ένα τόσο μεγάλο δυστύχημα. Αυτό οδήγησε σε απώλεια στοιχείων που θα μπορούσαν να βοηθήσουν».
Μίλησαν επίσης τα μέλη της Επιτροπής Διερεύνησης Bart Accou, Fabrizio Carpinelli (στελέχη ERA) και Κώστας Καπετανίδης (προϊστάμενος μονάδας διερευνήσεων ΕΟΔΑΣΑΑΜ).
Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ έχει ανακοινώσει ότι στα πορίσματά του θα αναφέρεται στις αιτίες που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα, την κατάσταση του ελληνικού σιδηροδρόμου, την μη αξιοποίηση των κονδυλίων για τη βελτίωσή του, αλλά και τα αίτια που προκάλεσαν την έκρηξη που ακολούθησε της σύγκρουσης των τρένων.
Αναμένονται ακόμη δύο πορίσματα: Ένα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου σχετικά με τα έλαια σιλικόνης και άλλο ένα της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών της Ελληνικής Αστυνομίας για τα τρία βίντεο. Ωστόσο, δεν υπάρχουν πληροφορίες για το πότε θα ανακοινωθούν.
O Κώστας Καπετανίδης, προϊστάμενος μονάδας διερευνήσεων ΕΟΔΑΣΑΑΜ αναφέρθηκε στην πιθανή παρουσία ενός αγνώστου καυσίμου.
«Η πυρόσφαιρα ήταν πολύ μεγάλη. Καταλήξαμε ότι δεν υπήρξε ένδειξη ότι το σιδηροδρομικό υλικό προκάλεσε τη φωτιά. Ειδικές προσομοιώσεις και εκθέσεις ειδικών που έχουμε υποδεικνύουν την πιθανή πιθανή παρουσία ενός άγνωστου μέχρι στιγμής καυσίμου», τόνισε.
«Ο σταθμάρχης Λάρισας όπως αποδείχτηκε δεν χρησιμοποίησε την αυτόματη μέθοδο χάραξης πορείας. Δεν υπήρχε βέβαια πρόθεση. Είχαν συμβεί πάρα πάρα πολλά γεγονότα, είχε δηλαδή βλάβες και συνεχόμενες καθυστερήσεις δρομολογίων εκείνη τη μέρα. Όταν λέμε βλάβες, ενοούμε και πριν τη Λάρισα και μετά τη Λάρισα και για μεγάλο χρονικό διάστημα η μονή διπλή γραμμή είχε γίνει μονή λόγω ζημιών. Ο άνθρωπος αυτός είχε να αντιμετωπίσει ένα τεράστιο αριθμό επικοινωνιών».
«Η εντολή αναχώρησης του σταθμάρχη ήταν σωστή. Ο οδηγός με βάση τον ΓΚΚ έπρεπε να επαναλάβει την εντολή. Ο οδηγός δεν την επανέλαβε. Έφυγε λέγοντας ένα ευχαριστώ. Προχώρησε περίπου 1400 μέτρα. Έφτασε στην περίφημη αλλαγή 118. Βρήκε τα κλειδιά στη διαγώνιο και όχι ευθεία όπως θα έπρεπε να είναι βάσει της εντολής του. Ούτε εκεί σταμάτησε. Αυτό είναι ένα μεγάλο μυστήριο. Με βάση τον ΓΚΚ έπρεπε να σταματήσει, να ρωτήσει και να κάνει ό,τι του πει ο σταθμάρχης».
«Υποκείμενοι παράγοντες είναι η διαχρονική έλλειψη προσωπικού από το 2010. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν ανά χιλιόμετρο γραμμής 2 εργαζόμενους. Στην Ελλάδα το 2020 υπήρχαν 0,5 εργαζόμενος ανά χιλιόμετρο γραμμής. Όσον αφορά στο οικονομικό κομμάτι, ο μέσος όρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήταν να δαπανά 170.000 ευρώ. Στην Ελλάδα το 2020 δαπανήθηκαν περίπου 20.000 ευρώ. Αυτό νομίζω τα λέει όλα. Δεν χρειάζεται να πούμε κάτι παραπάνω», σημείωσε και στη συνέχεια πρόσθεσε:
«Δεν υπήρχαν λεφτά, δεν υπήρχε κόσμος και υπήρχαν κακώς συντηρημένες και υποβαθμισμένες υποδομές λόγω έλλειψης επαρκούς χρηματοδότησης αλλά και λόγω έλλειψης προσωπικού. Αυτό που μπορούμε να πούμε είναι ότι το προσωπικό που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας εργαζόταν πέρα από το όριο που είναι ανθρωπίνως αποδεκτό. Δεν μπορεί κάποιος εργαζόμενος να έχει δύο με τρία ρεπό όλο τον μήνα και ειδικά όταν εκτελεί τέτοια καθήκοντα».
«Ο ΟΣΕ θα πρέπει να κάνει μια βασική αξιολόγηση κινδύνου, οι οποίοι σχετίζονται με την κατάσταση της τωρινής λειτουργίας του και στη συνέχεια να εφαρμόσει μια διαχείριση των κινδύνων αυτών. Επίσης, οφείλει να αξιολογεί τακτικά το προσωπικό που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας. Αυτό περιλαμβάνει το σύνολο των ικανοτήτων που σχετίζονται με τις μη τεχνικές δεξιότητες αλλά με την ψυχολογική και σωματική ακεραιότητα, όχι μόνο κατά την πρόσληψη του προσωπικού, αλλά και κατά τη διάρκεια της σταδιοδρομίας του. Επιπλέον, ο ΟΣΕ θα πρέπει να αναπτύξει ένα σύστημα παρακολούθησης, ώστε να αντιλαμβάνεται τυχόν επιδείνωση στην εκτέλεση των εργασιών που γίνονται από τους σταθμάρχες ή από άλλο προσωπικό. Τέλος, ο ΟΣΕ θα πρέπει να αξιοποιήσει τη διαθεσιμότητα καταγεγραμμένων δεδομένων που θα μπορούν να βοηθήσουν στην επίλυση ατυχημάτων και συμβάντων. μιλάμε για κάμερες και εποπτικό υλικό τέτοιας φύσεως, ώστε όταν συμβεί κάτι παρόμοιο να μπορεί να υπάρχει ανιχνευσιμότητα», ανέφερε ο κ. Καπετανίδης.
«Έχει δύο συστάσεις. Το πρώτο να διασφαλίσει ότι οι μηχανοδηγοί της αξιολογούνται τακτικά και εκτελούν τακτικά και επαρκώς τα καθήκοντά τους. Δεύτερον, να αναπτύξει το σύστημα με το οποίο θα γίνει η παρακολούθηση, της απόδοσης των μηχανοδηγών», υπογράμμισε.
Στη συνέχεια σχολίασε:
«Η ΡΑΣ θα πρέπει να αναπτύξει ένα σύστημα αναφοράς περιστατικών για να ενισχυθεί η δυνατότητα του ελληνικού τομέα να μάθει από ανεπιθύμητα συμβάντα όπως αυτό. Αυτό θα είναι ενιαίο για όλες τις αστυνομικές επιχειρήσεις, ώστε να έχουμε ένα κοινό δελτίο καταγραφών. Πιο σημαντική ακόμα είναι η ανάγκη της ΡΑΣ να ενισχύσει και να βελτιώσει την ικανότητά της για την εποπτεία με στόχο τη δημιουργίας άποψης πραγματικής και σωστής για το επίπεδο επιδόσεων ασφαλείας του ελληνικού υγειονομικού συστήματος», είπε.
«Του συνιστούμε να λάβει μέτρα για την ταχύτερη εφαρμογή των σχεδίων δράσεων, αφενός για τα ενιαία πιστωτικά ασφαλείας που δίνει στις υγειονομικές επιχειρήσεις και αφετέρου για τις εντοπισμένες ελλείψεις που εμποδίζουν τη ΡΑΣ να παρακολουθεί συστηματικά και αποτελεσματικά τα συστήματα διαχείρισης ασφάλειας των υγειονομικών εταιρειών. Συνιστάται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εφαρμόσει ένα πλαίσιο που θα επιβάλλει στα κράτη μέλη να ικανοποιούν επαρκώς και έγκαιρα τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με τη χάραξη πολιτικής ασφαλείας, τη λειτουργία των εθνικών οργανισμών ασφαλείας, τη λειτουργία των εθνικών οργανισμών διερεύνησης», σημείωσε.
Πηγή: iefimerida.gr
Η αποκαλυπτική εμφάνιση της Πάρις Χίλτον στο πάρτι μετά τα βραβεία Grammy
Bianca Censori: Εμφανίστηκε γυμνή στο κόκκινο χαλί των Grammy, την έδιωξαν από την τελετή
Eurovision 2025: Η Κλαυδία είναι η μεγάλη νικήτρια του ελληνικού τελικού με την «Αστερομάτα»
Η σκέψη που ξεκίνησε από ένα παιδικό όνειρο και είχε αντικείμενο την δημιουργία ενός ραδιοφώνου που θα είχε άποψη και θα σεβόταν τον ακροατή έγινε πράξη. Δημιουργήσαμε με πολύ κόπο, μεράκι και φαντασία έναν σταθμό καθρέφτη της προσωπικότητάς μας. Εδώ θα βρεις ειδήσεις, αθλητικά, μόδα, ψυχαγωγία και διασκέδαση. H σωστή και προσεκτική εναλλαγή και διαδοχή των μουσικών ήχων, είναι το επίκεντρο της φιλοσοφίας του Focus 99,6. Παλιές αλλά και νέες κυκλοφορίες σχηματίζουν το χαρακτήρα του, κρατώντας την νεανική του όψη και την θέληση για ραδιόφωνο επικοινωνία και ψυχαγωγία. Είναι ο σταθμός που διαβάζει τη σκέψη του ακροατή και σέβεται την προσωπικότητα του.
Copyright © 2025 Focus Radio. All rights received.
0 comments