Πώς θα λειτουργεί ο διπλός μηχανισμός επιδότησης του ρεύματος

Ακόμη και σήμερα, παρά την επιδότηση που δίνει το δημόσιο για τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος, υπάρχουν περισσότερα από 1,5 εκατομμύριο νοικοκυριά, τα οποία υπερχρεώνονται από τις εταιρείες ηλεκτρικής ενέργειας καθώς καλούνται να πληρώσουν μια κιλοβατώρα πάνω από 40 λεπτά του ευρώ, αν συμπεριληφθούν η ρήτρα αναπροσαρμογής, το ποσό που εισπράττει η εταιρεία ρεύματος, και οι λεγόμενες μη ανταγωνιστικές χρεώσεις.

Αντίστοιχα, στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με αυξημένες ενεργειακές ανάγκες –οι οποίες όμως είναι πολλές δεκάδες χιλιάδες- ακόμη και οι πολύ αυξημένες επιδοτήσεις του Μαρτίου, δεν απορροφούν το σύνολο της επιβάρυνσης από τη ρήτρα αναπροσαρμογής με αποτέλεσμα το κύμα δυσαρέσκειας να “φουντώνει”.

Επειδή ο αριθμός των πολιτών –επαγγελματιών και μη- που παραλαμβάνουν απίστευτους λογαριασμούς και επειδή το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου που καταγράφονται και οι μεγαλύτερες καταναλώσεις ηλεκτρικού ρεύματος είναι πλέον πολύ κοντά, η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να παρέμβει στην αγορά με τέτοιο τρόπο ώστε να αισθανθούν ανακούφιση όλοι και όχι μόνο οι χρήστες κύριας κατοικίας που καταναλώνουν έως 300 κιλοβατώρες τον μήνα. Οι ίδιοι άλλωστε καταναλωτές που μπορεί να επιδοτήθηκαν για την κύρια κατοικία τους και να πλήρωσαν κάπως λιγότερα χρήματα, σε λίγες εβδομάδες θα παραλάβουν έναν δεύτερο φουσκωμένο λογαριασμό για τις καταναλώσεις του εξοχικού που “άνοιξε” το Πάσχα και την Πρωτομαγιά.

Τα “κενά” και η οριζόντια παρέμβαση της κυβέρνησης

Αυτά τα “κενά” του τωρινού συστήματος επιδοτήσεων είναι που υποχρεώνουν την κυβέρνηση να οδηγηθεί σε μια ποιο “οριζόντια” παρέμβαση στην αγορά.

Οι εναλλακτικές που εξετάζονται είναι πολλές και το τελικό σχήμα δεν έχει οριστικοποιηθεί. Το ζητούμενο όμως είναι ένα: να μειωθεί η επιβάρυνση στα τιμολόγια όλων. Μια επιβάρυνση που προκύπτει από τη ρήτρα αναπροσαρμογής και θα φτάσει για τον Απρίλιο στα… 25 λεπτά ανά κιλοβατώρα. Υπάρχει ένα βασικό ζήτημα που προκύπτει: το δημοσιονομικό κόστος που προκύπτει για να απορροφηθεί όλο το κόστος των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων από τη ρήτρα αναπροσαρμογής είναι δυσθεώρητο και οι πόροι που έχει στην άκρη το οικονομικό επιτελείο για να χρηματοδοτήσει την παρέμβαση, δεν επαρκούν.

“Μεικτό σχήμα”

Έτσι, το πιθανότερο είναι ότι θα υιοθετηθεί ένα “μεικτό σχήμα” το οποίο θα συνδυάζει χαρακτηριστικά του σημερινού μηχανισμού επιδότησης αλλά και της νέας οριζόντιας παρέμβασης. Δηλαδή, με παρέμβαση στην χονδρική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας θα επιδιωχθεί η ρήτρα αναπροσαρμογής να μην ξεπερνάει ένα όριο (π.χ τα 100-150 ευρώ από 250 ευρώ που είναι σήμερα) και στη συνέχεια, για τις κύριες κατοικίες, τη βασική κατανάλωση των 300 κιλοβατωρών και τα φτωχότερα νοικοκυριά θα εξακολουθήσει να υπάρχει και ο μηχανισμός επιδότησης.

Χαρακτηριστικό είναι το ακόλουθο παράδειγμα:

  • Νοικοκυριό που καταναλώνει 150 κιλοβατώρες τον μήνα, επιδοτήθηκε τον Μάρτιο με 27 λεπτά ανά κιλοβατώρα και ουσιαστικά δεν επιβαρύνθηκε από τη ρήτρα αναπροσαρμογής.
  • Νοικοκυριό που κατανάλωσε 300 κιλοβατώρες, επιδοτήθηκε με 24 λεπτά ανά κιλοβατώρα και τελικώς επιβαρύνθηκε με 3 λεπτά ανά κιλοβατώρα λόγω της ρήτρας αναπροσαρμογής.
  • Αντίθετα, το νοικοκυριό που δεν δικαιούνταν επιδότηση επιβαρύνθηκε με 27 λεπτά από τη ρήτρα αναπροσαρμογής.

Τι θα γινόταν σε αυτή την περίπτωση αν έμπαινε μόνο το οριζόντιο σύστημα; Θα κέρδιζε αυτός που δεν δικαιούται σήμερα επιδότηση και θα έχανε αυτός που δικαιούνται. Δηλαδή θα επιβαρυνόταν το 70% των νοικοκυριών.

Όλα πλέον έχουν να κάνουν με τα νούμερα και το αν θα υπάρξει κοινή ευρωπαϊκή στήριξη. Το πώς θα πληρωθεί ο λογαριασμός, θα αποφασιστεί αφού γίνει γνωστό το αν θα υπάρξει ή όχι ευρωπαϊκή παρέμβαση στην αγορά του φυσικού αερίου, κάτι που σε αυτή τη φάση είναι και το καλύτερο.

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *