Κυπαρισσία: Τέλος εποχής με την απομάκρυνση του ιστορικού “Μουτζούρη”

Συγκίνηση, απορία αλλά και οργή προκάλεσε χθες το πρωί στην Κυπαρισσία η απομάκρυνση της ιστορικής ατμομηχανής «Μουτζούρης» από το σταθμό του ΟΣΕ. Συνταξιούχοι σιδηροδρομικοί, κάτοικοι και τουρίστες παρακολούθησαν με ανάμικτα συναισθήματα τη διαδικασία, η οποία σηματοδότησε το οριστικό «τέλος εποχής» για τον σιδηρόδρομο στην πόλη.

Η παρουσία του «Μουτζούρη» στο σταθμό είχε ξεκινήσει σχεδόν 40 χρόνια πριν, όταν ο τότε πρόεδρος του ΟΣΕ, Ανδρέας Λαμπρινόπουλος, παραχώρησε στο Δήμο Κυπαρισσίας τον χώρο κοντά στην κεντρική πλατεία – που για χρόνια λειτουργούσε ως παιδική χαρά – και έστειλε την ατμομηχανή ως μουσειακό έκθεμα.

Σύμφωνα με τον ΟΣΕ, η ατμομηχανή με αριθμό Ζς 7.536, τύπου Krauss (σειρά Ζς 531-555, κατασκευασμένη στο Μόναχο την περίοδο 1911-1925), ανήκε στη γραμμή Κυπαρισσίας – Πάτρας των Σιδηροδρόμων Πειραιώς – Αθηνών – Πελοποννήσου (ΣΠΑΠ). Παρά τη σημασία της, ουδέποτε συντηρήθηκε ουσιαστικά. Ούτε ο ΟΣΕ ούτε οι τοπικές Αρχές ανταποκρίθηκαν στις εκκλήσεις επαγγελματιών και κατοίκων για τη διάσωση του ιστορικού κειμηλίου, με αποτέλεσμα να παραδοθεί στη φθορά του χρόνου.

Παρουσίαση βιβλίου «Το δάκρυ του Μουτζούρη»

Το Σάββατο 2 Αυγούστου 2008, δίπλα από τον «Μουτζούρη» στο σταθμό του ΟΣΕ Κυπαρισσίας, παρουσιάστηκε το βιβλίο του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου «Το δάκρυ του Μουτζούρη,»

με τον Φιλιατρινό συγγραφέα να τονίζει ότι εμπνεύστηκε το βιβλίο στο σταθμό της Κυπαρισσίας και κοιτάζοντας για ώρα τον «Μουτζούρη»! Ένα νοσταλγικό παραμύθι «ζωντάνεψε» δίπλα στις γραμμές του τρένου, παρουσιάζοντας την ιστορία της παλιάς ατμομηχανής.

Όπως είχε ανακοινωθεί ήδη από τον Μάιο του 2025, η διοίκηση του ΟΣΕ αποφάσισε τη μεταφορά πέντε μουσειακών οχημάτων – μεταξύ αυτών και του «Μουτζούρη» της Κυπαρισσίας – στο Σιδηροδρομικό Μουσείο, η συλλογή του οποίου περιλαμβάνει σχεδόν 30 σπάνια δείγματα τροχαίου υλικού από το 1870 έως το 1950.

Η ευθύνη για την απομάκρυνση, πάντως, δεν βαραίνει μόνο τον ΟΣΕ. Η απουσία διεκδίκησης από τη Δημοτική Αρχή Τριφυλίας και τους τοπικούς φορείς ώστε το κειμήλιο να παραμείνει στην πόλη, προκειμένου να αναδειχθεί και να αξιοποιηθεί σε ένα εν δυνάμει Σιδηροδρομικό – Πολιτιστικό Πάρκο, αφήνει πίσω της πικρία και ερωτήματα. Ο σταθμός παραμένει κλειστός, τα κτήρια ρημάζουν και ο χώρος έχει εγκαταλειφθεί.

Μοναδική «ζωντανή» ανάμνηση σιδηροδρομικής ζωής στον ιστορικό σταθμό είναι σήμερα το παλιό καφενείο του ΟΣΕ, που συνεχίζει να λειτουργεί χάρη στη δραστηριότητα επαγγελματιών της περιοχής.

Εμπορικός Σύλλογος Κυπαρισσίας: «Περιμένοντας το αεροπλάνο, μας πήραν το τρένο!»

Σε χθεσινή ανακοίνωση του Εμπορικού Συλλόγου Κυπαρισσίας αναφέρεται σχετικά: «Με οργή και αγανάκτηση καταγγέλλουμε την αιφνιδιαστική και χωρίς καμία ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας μεταφορά της παλαιού τύπου μηχανής από το σταθμό του ΟΣΕ Κυπαρισσίας σε μουσείο στην Αθήνα. Η μηχανή αυτή για δεκαετίες κοσμούσε την πόλη μας και αποτελούσε ζωντανό σύμβολο της ιστορίας και της ταυτότητάς μας. Η αφαίρεσή της είναι προσβολή προς την Κυπαρισσία και τους πολίτες της. Ενώ η πόλη μας περιμένει το αεροπλάνο, μας πήραν και το τρένο. Η Κυπαρισσία απογυμνώνεται και μικραίνει με όλους τους τρόπους. Απλά ντροπή. Απαιτούμε άμεσα διαφάνεια και εξηγήσεις: ποιος αποφάσισε, με ποια κριτήρια και γιατί αγνοήθηκε η τοπική κοινωνία. Η μηχανή ανήκει στην πόλη μας και στην ιστορική μας μνήμη. Καλούμε όλους τους πολίτες, τους φορείς και την Τοπική Αυτοδιοίκηση να πάρουν θέση. Η σιωπή ισοδυναμεί με συνενοχή. Η Κυπαρισσία δε θα αφήσει να λεηλατούν την ιστορία της».