Καλαμάτα: Η νέα δημιουργία του KLE με την Μαρία Κάλλας δημιουργεί κλήμα αντιπαράθεσης σε πολίτες και social media

Καθώς η τοιχογραφία στο κτήριο «Παπαδημητρίου» ολοκληρώθηκε, η Καλαμάτα ζει ένα κύμα καλλιτεχνικής έντασης που απλώνεται στους δρόμους και στα κοινωνικά δίκτυα. Το νέο έργο του Κλεομένη Κωστόπουλου, γνωστού ως “KLE”, δεσπόζει στην αρχή του πεζόδρομου της Αριστομένους και έχει μετατραπεί σε καθημερινό σημείο αναφοράς για περαστικούς και επισκέπτες. Οι συζητήσεις γύρω από την τοιχογραφία έχουν γίνει σχεδόν φαινόμενο, με τις αντιδράσεις στα social media να αποδεικνύουν το μέγεθος της απήχησης.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Street Art Φεστιβάλ “ArtWalk” επιχείρησε να βάλει τα πράγματα στη θέση τους. Όπως εξήγησε στην παρουσίαση που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Τρίτης, το έργο δεν αποτυπώνει πιστά τη Μαρία Κάλλας, αλλά χρησιμοποιεί τη μορφή της ως αλληγορία της ίδιας της πόλης.

Η Καλαμάτα, σύμφωνα με τον δημιουργό, εκφράζεται μέσα από μια θηλυκή παρουσία που ενσωματώνει σύμβολα, υφές και λεπτομέρειες που συνθέτουν ένα πολυεπίπεδο «εικαστικό παζλ».

Ο Κωστόπουλος σημείωσε πως η επιλογή της ντίβας δεν έγινε για να δημιουργηθεί πορτρέτο, αλλά επειδή η τοποθεσία απαιτούσε μια μορφή παγκοσμίως αναγνωρίσιμη, ικανή να δώσει κύρος στο έργο και στην πόλη. Στη διάρκεια της ανάλυσης στάθηκε ιδιαίτερα στη χρήση των δέντρων και των ριζών, που για εκείνον λειτουργούν ως υπενθύμιση της εντοπιότητας, αλλά και στο κοράκι που επέλεξε να απεικονίσει, συμβολίζοντας τον αέναο κύκλο της ζωής.

Για το ρούχο της μορφής ανέφερε πως αντλεί έμπνευση από τη σύγχρονη μόδα και θα μπορούσε κάλλιστα να βρίσκεται σε μια πασαρέλα, ενώ τόνισε ότι το έργο κρύβει λεπτομέρειες που θα «αποκαλυφθούν» πλήρως όταν ολοκληρωθεί.

Ο δημιουργός προέτρεψε όσους περνούν από την Αριστομένους να μην βιαστούν να σταθούν μόνο στη μορφή της Κάλλας, αλλά να κοιτάξουν αρχικά την πόλη όπως αποδίδεται στο έργο, για να αντιληφθούν την πραγματική πρόθεση πίσω από τη σύνθεση.

Την ίδια στιγμή αναφέρθηκε και στη θέση της τοιχογραφίας, επισημαίνοντας ότι η ορατότητα από μεγάλη απόσταση αποτελεί ευκαιρία αλλά και ευθύνη. Απαντώντας στις επικρίσεις που κυκλοφόρησαν στα κοινωνικά δίκτυα για τον τρόπο απεικόνισης της Κάλλας, χρησιμοποίησε μια αναφορά στον El Greco και στον συμβολισμό που εκείνος επέλεγε για να ξεπεράσει τα όρια της εποχής του. Υπενθύμισε ότι η τέχνη δεν οφείλει να είναι αρεστή, αλλά να ενεργοποιεί τον θεατή πνευματικά, ακόμη κι όταν τον ταράζει. Όσο για τη διάρκεια ζωής της τοιχογραφίας, εκτίμησε ότι μπορεί να παραμείνει ζωντανή έως και είκοσι χρόνια, με την προϋπόθεση ότι το κτήριο θα διατηρηθεί σε καλή κατάσταση.

Με την ολοκλήρωσή της να απομένει μόνο λίγες ημέρες, η Καλαμάτα φαίνεται ήδη να έχει αποκτήσει ένα νέο εικαστικό σημείο αναφοράς που δύσκολα θα αφήσει κανέναν αδιάφορο.

Η υλοποίηση της τοιχογραφίας χρηματοδοτήθηκε αποκλειστικά από ιδιωτικές χορηγίες και φιλοξενείται σε ιδιωτικό κτίριο της οικογένειας Παπαδημητρίου. Η δράση οργανώθηκε από την ομάδα Mission Καλαμάτα 2030 του Δήμου Καλαμάτας σε συνεργασία με τον Σύλλογο Αποφοίτων “Μαρία Κάλλας” του Μουσικού Σχολείου Καλαμάτας.

Το όραμα του Δήμου πίσω από την τοιχογραφία και τα επόμενα βήματα

Ο αντιδήμαρχος Βασίλης Παπαευσταθίου παρουσίασε το σκεπτικό πίσω από την επιλογή και την υλοποίηση της μεγάλης τοιχογραφίας στο κτήριο «Παπαδημητρίου», επισημαίνοντας ότι η ομάδα Mission του Δήμου είχε εξαρχής στόχο μια δημιουργία που θα σηματοδοτεί μια νέα, σύγχρονη αισθητική για την πόλη.

Μίλησε για μια τολμηρή προσέγγιση που συνδέει την πολιτιστική ταυτότητα της Καλαμάτας με τον αγροδιατροφικό της πλούτο, επιδιώκοντας ένα αποτέλεσμα που να ανοίγει συζήτηση και να φέρνει τον δημόσιο χώρο πιο κοντά στη σύγχρονη τέχνη.

Αναφερόμενος στον δημιουργό, στάθηκε στο πλούσιο έργο του KLE και της ομάδας του, η οποία έχει υπογράψει ήδη ογδόντα τοιχογραφίες στην Πάτρα όπου εδρεύει.

Έκανε ιδιαίτερη μνεία και στο ίδιο το κτήριο που φιλοξενεί το έργο, τονίζοντας ότι ο Χρήστος Παπαδημητρίου υπήρξε εξέχουσα προσωπικότητα της τοπικής κοινωνίας και ότι ο Δήμος θέλησε με αυτό τον τρόπο να τιμήσει τη μνήμη του.

Παράλληλα υπενθύμισε πως η υλοποίηση του εγχειρήματος στηρίχθηκε από το Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη και Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου καθώς και από άλλους χορηγούς που πίστεψαν στο πρότζεκτ.

Ο Παπαευσταθίου τόνισε ότι ένας από τους βασικούς στόχους ήταν να συζητηθεί η τοιχογραφία και, όπως ανέφερε, αυτό όχι μόνο επιτεύχθηκε αλλά και ξεπέρασε τις προσδοκίες, καθώς θετικά σχόλια φτάνουν πλέον και εκτός των ορίων της πόλης. Θεώρησε μάλιστα πως μέσω αυτής της δημόσιας συζήτησης μπορεί να ανοίξει ένας ευρύτερος διάλογος για το πώς φανταζόμαστε την Καλαμάτα στο μέλλον.

Σε αυτή την κατεύθυνση γνωστοποίησε ότι θα ακολουθήσουν ακόμη δύο μεγάλες τοιχογραφίες, ενώ προανήγγειλε και καλλιτεχνικές παρεμβάσεις με τη μορφή ζωγραφισμένων ποδηλατόδρομων στο πλαίσιο του σχεδίου «Kalamata 2030». Κλείνοντας, αποκάλυψε ότι ο Δήμος ετοιμάζει πρόταση για τη δημιουργία κοινωνικής πολυκατοικίας με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Στην παρουσίαση έδωσαν το παρών δεκάδες πολίτες, οι οποίοι συμμετείχαν ενεργά θέτοντας πλήθος ερωτημάτων προς τον καλλιτέχνη.