Βενζίνη: Τα δύο σενάρια για την επιδότηση της αμόλυβδης – 2,3 εκατ. αιτήσεις για το fuel pass

H παράταση της επιδότησης του πετρελαίου κίνησης και μετά τον Ιούνιο και η επανάληψη της στοχευμένης στήριξης των νοικοκυριών και στο β’ εξάμηνο του έτους είναι δύο από τα σενάρια που υπάρχουν πάνω στο τραπέζι και θα ενεργοποιηθούν εφόσον οι εξωφρενικές τιμές των καυσίμων διατηρηθούν και το επόμενο χρονικό διάστημα.Remaining Time-0:00FullscreenMute

Σε ιστορικό υψηλό η αμόλυβδη – Στα 2,18 ευρώ το λίτρο

H εκτόξευση της μέσης τιμής της αμόλυβδης στα 2,18 ευρώ το λίτρο με τα νησιά να πληρώνουν ακόμη και πάνω από 2,5 ευρώ εκτιμάται ότι τουλάχιστον σε αυτή τη φάση μπορεί να αποτελέσουν και την “κορυφή του παγόβουνου”. Μετά την αναρρίχηση στο επίπεδο των 113 δολαρίων το βαρέλι, τα τελευταία 24ωρα καταγράφεται αποκλιμάκωση στο επίπεδο των 106 δολαρίων κάτι που οφείλεται στις ανησυχίες ότι οδεύουμε προς παγκόσμια ύφεση.

Από την άλλη η ισοτιμία του ευρώ με το δολάριο έσπασε νωρίτερα –αν και η ισορροπία είναι εξαιρετικά εύθραυστη- το επίπεδο του 1,05. Έτσι, τουλάχιστον για τα επόμενα 24ωρα δεν συντρέχουν λόγοι περαιτέρω αύξησης της τιμής χωρίς όμως σε καμία περίπτωση να μπορούν να γίνουν προβλέψεις περισσότερων ημερών.

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι οι τιμές δεν παραμένουν ήδη στα ύψη. Η αμόλυβδη των 2,18 ευρώ κατά μέσο όρο (ή των 2,16 ευρώ στην Αττική ή των 2,5 ευρώ στα νησιά) συνιστά την υψηλότερη τιμή που έχει καταγραφεί στην ιστορία της χώρας ενώ ήδη το υπουργείο Οικονομικών αρχίζει να καταγράφει σημαντική μείωση στην κατανάλωση κάτι που αποτυπώνεται και στα έσοδα από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης.

Μέτρα στήριξης

Προς το παρόν, η πολιτική στήριξης θα επικεντρωθεί στην ολοκλήρωση της διαδικασίας έκδοσης των fuel pass αλλά και στην επιδότηση του πετρελαίου κίνησης με τα 15 λεπτά ανά λίτρο και για τον Μάιο και για τον Ιούνιο. Προς το παρόν, έχουν υποβληθεί 2,3 εκατομμύρια αιτήσεις και έχουν πληρωθεί οι 1,65 εκατομμύρια κάτι που σημαίνει ότι μέσα στις επόμενες εβδομάδες, το πρόγραμμα θα έχει ολοκληρωθεί.

Για το β’ εξάμηνο, η πολιτική στήριξης θα προσαρμοστεί στα δεδομένα των τιμών της περιόδου. Αν διαπιστωθεί εκτόξευση των τιμών και κατακόρυφη μείωση της κατανάλωσης –κάτι που μεταξύ άλλων θα επηρεάσει και την τουριστική σεζόν– θα εξεταστεί το ενδεχόμενο να υπάρξει νέος γύρος ενισχύσεων.

Η παράταση της επιδότησης του πετρελαίου κίνησης θεωρείται εξαιρετικά πιθανή καθώς το μέτρο έχει βοηθήσει ενώ έχει και σχετικά περιορισμένο δημοσιονομικό κόστος (περίπου 30 εκατ. ευρώ ανά μήνα). Από την άλλη, στην αμόλυβδη έχει προταθεί και αντίστοιχο μέτρο με το πετρέλαιο κίνησης (δηλαδή επιδότηση της τιμής απευθείας στην τιμή αν και το δημοσιονομικό κόστος είναι μεγαλύτερο) και επανάληψη της λύσης με την κάρτα καυσίμων ώστε η παρέμβαση να είναι περισσότερο “στοχευμένη”.

Προς το παρόν, μέτρα όπως η οριζόντια μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης ή του ΦΠΑ στα καύσιμα δεν εξετάζεται καθώς υπάρχουν και άλλες προτεραιότητες όπως είναι η στήριξη των νοικοκυριών για να καλύψουν τις εκρηκτικές τιμές και στα τρόφιμα.